Pages

Oct 9, 2012

Miscellaneous Sabah

Assalamualaikum wbt.



Pejam celik, dah hampir dua tahun saya meninggalkan negeri di bawah bayu. Sebenarnya, memang tak pernah terfikir akan tinggal di sana, tapi perancangan Allah Maha Hebat mengatasi segala perancangan manusia.

Masih terbayang lagi, first impression saya melihat suasana Kota Kinabalu dari udara. Banyak sekali rumah tradisional di sepanjang persisiran pantai, laut yang membiru, pantai yang putih bersih. Dan, kapal terbang yang saya naiki selamat mendarat di bumi Sabah yang bakal saya huni tanpa saudara mara tika itu.

Saya hanya bertawakkal pada Allah, moga-moga menambah petunjuk dan hidayah kepada saya dengan perpisahan sementara dengan keluarga kali itu.

Sebenarnya banyak peristiwa yang dah menjadi sejarah berlaku sepanjang berada di sana. Terkadang saya menjadi lebih bersyukur kerana sudah mendapat didikan agama sejak kecil dan itulah bekalan yang saya bawa ke sana.

Minggu-minggu awal lagi, iman saya sudah diuji...bila mana masa Pendidikan Jasmani, saya telah di'marahi' oleh pensyarah gara-gara dituduh melanggar peraturan disebabkan tak "tight in" baju masa turun padang dan tak masukkan tudung dalam t-shirt masa tu. Biarlah di mata pensyarah dan kawan-kawan, saya 'degil' tak mendengar kata. Tapi, jauh di sudut hati saya, saya sangat meminta maaf kerana memang saya tak dapat mengikut peraturannya ketika itu. Sebak menahan air mata yang bila2 saja akan gugur tapi seorang daie memang mesti "tebal muka" dan saya pasti ada di kalangan rakan yang sudah memahami mengapa saya lakukan demikian. Pensyarah siap katakan pada saya," kalau tak mahu ikut peraturan, bungkus baju balik kampung." Saya dah redha waktu tu walau apa pun terjadi, ada hikmahnya. Namun, rahmat dan kasih sayang Allah swt mengatasi segalanya. Saya selamat tak dikenakan sebarang tindakan tatatertib. Alhamdulillah...

Dari sudut pandang saya secara personal, kehidupan semasa itu, suasana belajar, pergaulannya sangat bebas. Bersentuhan yang bukan mahram. Inikah bakal cikgu yang nak mendidik anak-anak? Saya sangat terkilan dan memang tertekan. Cuma menjaga diri dan berdoa. Semasa satu kem yang dah diadakan, seperti biasa adalah sesi "water confident" masa tu kami dibahagikan kumpulan bercampur lelaki dan perempuan. Jurulatih menyuruh kami memegang tangan lelaki yang bukan mahram kami. Sekali lagi saya menjadi 'degil' dan 'kebal'... Ini bukan situasi mencemaskan, bukan keadaan terpaksa. Ada muka2 rakan yang tak berpuas hati dengan saya, tapi saya doakan moga mereka faham satu hari nanti sebab saya lakukan demikian.

Situasi lain pula, ramai sekali yang tidak menjaga solat malah tak bersolat. Inilah penyakit umat akhir zaman. Bukan mudah untuk tetap istiqamah menunaikan solat walaupun tahu yang ianya wajib. Jadi, nak menjadi guru bukan mudah, bukan hanya cemerlang akademik, tapi akhlak lebih penting. Usah salahkan anak murid itu dan ini, tapi cuba pandang ke belakang, siapa kita pada masa yang lalu?

Wahai jiwa2 yang tenang!

Bersabarlah bila dilabel 'tak mendengar kata', 'kolot', 'tak bergaya', 'terlalu skema'.. Itu semua tak sampai secebis dari sakit yang bakal kita tanggung di akhirat kelak akibat tak menjaga hak2 Allah.

Kita terkadang berasa malu bila dilabel sedemikian.

Tapi mengapa kita tetap dengan pendirian untuk menjaga agama kita dari dipijak-pijak oleh mereka yang cuba memadamkan cahaya Allah?

Sebab kita faham. Kita faham yang itu memang tanggungjawab kita. Walau penat macam mana sekalipun, malu macam mana sekalipun, kita tetap mempertahankannya.

Moga tetap terus istiqamah saudaraku!





5 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Bila kita sentiasa melakukan sesuatu dengan istiqamah akan menjadi sempurna dan memperoleh barakah pada waktunya.

NadiaH NaDya said...

yg penting hati kena kuat, kan cik mila...:)

Joko S. Al-Hanif said...

tampilan baru ya.. bagus skali..

Al - Mu'allim said...

salam 'alaik.

MOga terus istiqamah... cuba cari sahabat yg faham utk lebih kuat.

Banyakkan berdoa dan mengadu kepadaNya

~An-Nur~ said...

Abd Razak : TQ atas nasihat...

Nadiah Nadya : ya, kita mesti kuat..emm..lama kita tak borak2 panjang..:)

Akh Joko : ya..slamat datang..

Al-Mu'allim : insyaAllah...tq..