Pages

Jul 17, 2013

Salam Ramadhan & Sedikit Muhasabah

Assalamualaikum wbt.

Alhamdulillah....
Pantas masa berlalu...dah lebih seminggu kita berpuasa. Allah masih beri kita semua peluang mendidik diri kita dalam madrasah Ramadhan.

Walau sebesar mana pun ujian yang mendatang pada diri kita, moga kita tidak alpa dan sentiasa beringat-ingat untuk merebut pelbagai ganjaran yang Allah sediakan untuk kita sepanjang bulan Ramadhan ini. Kita seharusnya bersyukur kerana hidup beragama Islam dan memahami agama Islam dan kita sungguh istimewa disediakan bulan ini sedangkan itu tiada pada agama lain.

Dalam usaha kita menempuh jalan, meredah segala halangan, tujuannya tidak lain dan tidak bukan untuk kembali bertemu Sang Pencipta suatu hari nanti. Bila saya fikirkan semula, dulu asal saya dari lahir ke dunia, kemudian menginjak ke umur dewasa dan seterusnya menempuh hari2 yang semakin mendekat ke noktah terakhir.

Untuk apa?

Dengan merenung semula, tujuan saya diciptakan ke dunia, ia boleh menenangkan fikiran ini dan melihat segala yang kita tempuhi sehari-hari adalah garisan2 ujian yang mesti ditempuh.

Namun,
pada akhirnya saya akan pulang ke tempat asal, bertemu Sang Pencipta. Mahu atau tidak mahu itulah hakikat kita sebagai manusia yang sentiasa lupa dan sentiasa perlu diingatkan tentang tujuan kehidupan yang sementara ini.

Sama2 kita bermuhasabah diri, dalam keadaan dunia yang semakin tua umurnya. Dalam suasana manusia yang semakin alpa dengan kehidupan dunia dan segala 'kecanggihan teknologi' dan segala macam perhiasan yang boleh merambangkan mata yang tidak dilapisi dengan selaput keimanan dan ketaqwaan yang jitu.

Ingin saya kongsikan di sini satu hadith menceritakan,
Seorang sahabat Rasulullah bertanya, "Ya Rasulullah, yang bagaimanakah orang yang baik perbuatannya?" Nabi menjawab,"Yang panjang usianya dan baik amal perbuatannya." Sahabat bertanya lagi, "Dan yang bagaimana orang yang paling buruk?" Nabi menjawab,"Adalah orang yang panjang usianya dan buruk amal perbuatannya." 
(Hadith riwayat Ath-Thabrani dan Abu Na'im)

Selamat Mentarbiah Diri..





1 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum..

Ramadhan Kareem..Selamat berpuasa.

ALLAH mencipta makhluk untuk beribadah kepada~Nya, mengenali~Nya menerusi nama-nama dan sifat-sifat~Nya. Sesiapa yang patuh dan melaksanakan segala yang telah diperintahkan, dia termasuk orang-orang yang berjaya. Sebaliknya, sesiapa yang ingkar, maka dia akan menjadi orang-orang yang rugi.

[Syeikh Abdul Rahman al-Sa’id r.a.]