Pages

Aug 6, 2013

"Lauk Masjid"

Assalamualaikum wbt.


Teringat nak letak gambar "lauk masjid" kat sini. Sebenarnya "lauk masjid" ni hanya nama yang di letak oleh ummi dan abah saya.

Ada memori di sebalik namanya.

Ummi selalu cerita sambil2 masak kat dapur, waktu dulu2 masa zaman ummi kecik2, ada jugak majlis berbuka kat masjid masa bulan puasa, tapi tak macam sekarang, pihak masjid sediakan semuanya. Masa dulu, pihak masjid sediakan nasi tapi lauk2 tu biasanya orang kampung bawak dari rumah masing2 untuk dikongsi dengan jiran lain di masjid.

"Lauk Masjid"

"Lauk masjid" ni antara yang femes yang di bawa oleh orang kampung. Ia adalah gulai ayam kampung(yelahh, dulu memang org guna ayam sendiri) yang dibuat hingga pekat/ditunggu hingga kuahnya ala2 nak kering gitu tapi rempah yang digunakan ialah rempah gulai tradisi Terengganu. Kalau biasanya kat pasar besar di sebelah pantai Timur ni, ada rempah gulai khas. Tapi sekarang dah dipeket cantik..Rempah gulai Cap Bunga Rose dan rempah masak Cap Bunga Rose...Biasanya orang Terengganu akan tahu cara nak guna dua rempah ni dalam pelbagai masakan.

Lauk ni jugak dah jadi tradisi kat rumah kami tiap kali Ramadhan datang. Paling kurang ada sekali "lauk masjid" ni dalam sebulan Ramadhan.

Saja saya 'snap' gambar ni untuk jadi kenangan dengan ummi dan abah. Memori bulan Ramadhan dan moga ia menjadi salah satu memori yang terpahat di ingatan selagi hayat masih ada...InsyaAllah...


p/s : hanya tinggal masa2 kecederaan Ramadhan kali ini. Adakah Ramadhan kali ini paling dimaknakan oleh diri kita masing2? sama2 kita renungkan. Masih ada masa. Gunalah sebaiknya.









0 comments: