Pages

Nov 25, 2013

Sekolah Agama, Kita Takkan Rugi

Assalamualaikum wbt.

Ada sesuatu yang dah lama bersarang di hati. Saya rasa ada tanggungjawab untuk saya kongsikan di alam maya dek kerana perkara ini hangat diperkatakan terutama setiap kali tiba hujung tahun. Rata-rata parents yang mempunyai anak yang ingin melangkah ke tingkatan satu sedang sibuk memikirkan dan menentukan hala tuju anak mereka seterusnya untuk belajar di sekolah menengah.

Persoalannya, kenapa sekolah agama diletakkan pada pilihan terakhir?

Ini situasi yang benar2 terjadi dan bukan hanya CUBAAN....

Beberapa minggu lalu, semasa keputusan UPSR dikeluarkan, saya mendengar seorang ibu yang mengulas kembali keputusan anaknya yang mendapat 4A1B. Katanya, "Akak suka anak akak tak dapat 5A, sebab akak nak suruh dia duk sekolah agama je sama dengan abang dia. Kalau dapat 5A nanti kang jauh pulak dapat SBP".

Berdesing telinga saya. Kenapa dengan sekolah agama? Teruk sangat ke sekolah agama?  Hanya untuk murid yang tak dapat 5A?

Remuk redam hati saya. Saya rasakan agama saya telah dipijak-pijak oleh saudara seagama saya sendiri. Saya sedar saya lemah kerana saya tak mampu nak menjawab perbualan mereka. Mereka lebih tua daripada saya. Jadi, saya rasakan lebih baik saya berdiam diri pada waktu itu.

Selalu kita dengar, orang dulu-dulu belajar agama sebab dah tak dapat nak belajar sekolah2 bagus. Itu pemikiran orang dulu-dulu. Tapi percayalah, pemikiran salah itu masih ada dalam masyarakat kita sekarang. Masih ada ibu bapa yang berfikiran cetek dalam beragama.

Mengapa saya katakan cetek?

Kerana agama bukan kita sembahyang, mengaji dan berpuasa saja. Malah agama senantiasa berada di atas, berada di puncak. Merangkumi segala aspek kehidupan.




Apa kelebihan sekolah agama?

Berdasarkan pengalaman sendiri, terlalu banyak kelebihan yang ada di sekolah agama. Mengimbau kembali kenangan sekitar lebih  10 tahun yang lalu, di sekolah agama semasa masuk ke tingkatan satu, di situlah bermulanya titik perubahan yang banyak dalam diri saya untuk mengenali Islam yang sebelumnya hanya dianuti lebih kepada secara ikutan pada zaman kanak-kanak.

Di sekolah agama, saya belajar rutin yang sebenarnya untuk beramal dalam agama, belajar menjadi pemimpin berteraskan Islam, bergaul dengan cara Islam. Dan yang ibu bapa risaukan, tentang akademik. Saya jamin belajar sama sahaja akademiknya. Bukannya, duduk bawah pokok tak masuk kelas belajar menoreh, bukan duduk di sawah belajar membajak tanah,. Jadi apa yang nak di sangsikan lagi tuan/puan?

Banyak nilai tambah yang saya tak dapat bila keluar daripada sekolah agama. Contohnya, sembahyang berjemaah, menghafaz surah2 pilihan, qiamullail, usrah, dilatih menjadi naqibah, penyampai tazkirah, mengetuai bacaan ma'thurat, takbiratul ula (40 hari takbir pertama bersama imam setiap 5 waktu). Selain itu, bagi yang lelaki azan, imam, bacaan wirid dan doa serta banyak lagi.

Masih segar dalam ingatan, semasa awal tingkatan satu, setiap pelajar akan mendapat seorang 'kakak' Badan Dakwah dan Rohani. 'Kakak' tersebut akan melihat satu persatu cara saya berwudhuk, kemudian melakukan amali solat di hadapannya. Biar pun umur sudah menginjak 13 tahun, namun itulah yang mula dititikberatkan. Tiap kesalahan ditegur dengan penuh kelembutan dan diajar tanpa jemu. Subhanallah! saya rindukan saat itu.. Dalam satu keadaan yang lain pula, pelajar yang tidak menghafal wirid serta surah al-jumu'ah pula akan membawa satu kerusi ke padang maka menghafallah mereka saat rakan lain beriadhah pada waktu petang. Tersenyum sendirian saya tika ingatan kembali menerjah. Itulah yang dikatakan tarbiyyah. Tarbiyyah  yang sangat mahal.

Kita tak akan dapat jika berada di sekolah biasa walaupun sekolah SBP yang pure science. Maaf bukan mahu merendahkan. Kerana ia berdasarkan pengalaman saya. Pengalaman berada di sekolah agama dan kemudian di SBP.


Apabila keluar daripada sekolah agama, sekurangnya anak-anak kita dapat membezakan antara hidup dalam tarbiyyah dan hidup dalam keduniaan semata-mata. Ingatlah, walau apapun yang kita pelajari, agama tetap berada di atas dan yang paling atas.

Target saya, supaya anda yang membaca mendapat manfaat dan menukar persepsi pemikiran tentang sekolah agama. Telah ramai para profesional sekarang yang berasal daripada sekolah agama. Mereka bukan saja berjaya sama seperti para cendekiawan lain malah lebih berjaya.

Hikmahnya...

Mungkin kita tak mampu melihat sekarang hikmah anak-anak kita di hantar ke sekolah agama. Saya juga begitu. Tapi, Allah telah menunjukkan kepada saya hikmahnya sedikit demi sedikit hinggalah ke hari ini. Dan yang paling saya rasakan hikmah saya berada di sekolah agama 10 tahun yang lampau ialah apabila saya telah hilang zaman itu. Zaman berada di sekolah.Umur pantas berlalu dan itulah yang menjadi bekal kepada saya hari ini dan insyaAllah seterusnya hingga ke akhir umur di dunia.

Dear parents, buatlah pilihan yang betul pada anak-anak. Kita mahukan anak-anak yang jaguh dalam agama dan akademik. Kita lah yang mendorong mereka membuat pilihan kerana umur kanak-kanak yang baru ingin menginjak remaja kadangkala belum mampu melihat dunia akan datang. Kitalah yang membentuk mereka menjadi Yahudi, Majusi, atau Nasrani....kerna mereka diibaratkan kain putih.

Allah anugerahkan kita anak-anak dan disertakan dengan amanah yang dipikul di pundak kita masing2. Ia bukan untuk disia-siakan. Dan jadikan ia pengalaman yang paling manis dalam hidup kita masing-masing. ia juga menjadi saham kita di akhirat kelak. Jual beli yang sangat2 boleh menguntungkan kita.

Pedulikan kata-kata orang sekeliling yang tak mahu berada dalam saf yang sama dengan kita yang ingin melihat agama sentiasa diletakkan di puncak segalanya.

Percayalah, hikmahnya bakal diperlihatkan pada masa akan datang. Mungkin 10 atau 20 tahun akan datang.
Biarlah kita mengambil langkah kanan. Langkah yang berbeza. The road not taken.

 Saya akhiri coretan saya kali ini dengan satu hadith yang selalu kita dengar....

حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَبَّادٍ وَابْنُ أَبِي عُمَرَ جَمِيعًا عَنْ مَرْوَانَ الْفَزَارِيِّ قَالَ ابْنُ عَبَّادٍ حَدَّثَنَا مَرْوَانُ عَنْ يَزِيدَ يَعْنِي ابْنَ كَيْسَانَ عَنْ أَبِي حَازِمٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَدَأَ الْإِسْلَامُ غَرِيبًا وَسَيَعُودُ كَمَا بَدَأَ غَرِيبًا فَطُوبَى لِلْغُرَبَاءِ
Maksudnya : “Muhammad bin cAbbad dan Ibn Abi cUmar telah berkata kepada kami daripada Marwan al-Fazari, Ibn Abbad berkata Marwan telah menceritakan kepada kami daripada Yazid iaitu Ibn Kaisan daripada Abi Hazim daripada Abi Hurairah berkata, Rasulullah SAW bersabda : Pada awal munculnya Islam merupakan sesuatu yang asing, dan akan kembali menjadi asing seperti permulaannya. Maka berbahagialah orang-orang yang asing”.


 Mahukah kita bahagia?
Tepuk dada, tanyalah iman!

N.B : Terima kasih kerana membaca hingga titik terakhir. May Allah Bless U...




4 comments:

NadiaH NaDya said...

dh lama berazam,kalau ada ank nti,nk hantar ke skolah agama start dr 7 thn,bkan ke skolah kbgsaan harian biasa..smoga harapan menjd knyataan :-)

~An-Nur~ said...

insyaallah....kita cikgu, kita tahu apa situasi di sk yang tak berapa sesuai untuk anak2 :)..

moga harapan jd kenyataan..amiin..sama2 doakan

❤Kamsiah❤ said...

singgah & follow sini..byk info bermanafaat yg ada disini...

nur azma said...

Dulu sy selalu terpikir, kalaulaa..aku ikut jejak langkah abang ke smka...pasti aku akan hayati n praktikkan islam tuu..tp dsebabkan result upsr tk baik sgt.maka pegi skolah mnegah biasa aje..
n kini, hidup pun longlai je..tp kalau fikir balik tu kisah lme..n smpai bila nk kenang kisah tuu..
so, sekrg sy da berda di ipta.umur da 21 thun. course skrg hebat.tp sy tk suka..n tk gembira..sy nk beljar agama..hidup dlm suasana tuu..tp tak tau nk cari kt mane...
n sy ad berniat nk ambik STAM..
boleh lg ke..?