Pages

May 21, 2018

Buat Yang Telah Pergi

Assalamualaikum wbt.

Coretan ini untuk kenangan .

Suatu kenangan yang ingin ku coretkan di sini. Telah perginya seorang teman bicara meninggalkan alam ini April yang lalu.

Dia teman bicara walaupun bukan seagama dengan ku...aku tahu dia tabah menghadapinya sepanjang melawan penyakitnya itu.

Air mata gugur tatkala mendapat khabar berita kehilangannya. Aku muhasabah diriku...terasa diriku yang dhaif ini tidak dapat memimpinnya ke agama ku sepanjang hayatnya. Hidayah milik Allah. Aku diingatkan oleh seseorang supaya tidak memikirkan yang buruk kepadanya.....kerana itu urusan sahabatku dengan Yang Maha Mencipta.

Aku cuba ingat kembali segala kenangan bersamanya.....sejak hari pertama dia memberitahu ku tentang pemyakitnya. Aku memeluknya erat. Suasana hiba menyelubungi kami ketika itu. Namun riak wajahnya sangat kuat . Semangatnya kental.

Saat dia memberitu ku akan berumah tangga dengan seorang yang sanggup menerimanya walaupun sudah mengetahui akan penyakit kanser yang dihidapinya. Aku tumpang gembira untuk dirinya.
Tidak lama selepas itu, dia telah bertukar berhampiran dengan keluarganya kerana urusan untuk mengubati penyakitnya.

Selepas dia mendirikan rumah tangga, aku telah berpakat dengan kawanku untuk pergi menziarahinya. Hadiah sudah disediakan dan aku sudah memberitahu kawan-kawanku.Ada yang telah mengirim wang kepadanya. Namun, apakan daya....tiada rezeki untuk bertemu kerana kawanku sibuk mengubati penyakitnya di luar negara.  Aku menyimpan rindu kepadanya sedalamnya. Sahabat yang sudah jauh di mata.

Sejak hari itu, aku banyak menghubunginya melalui whatsapp atau telefon.

Hingga akhir hayatnya aku tidak dapat bertemunya lagi.

Dan itulah suratan takdir yang harus aku terima.

Tenanglah sahabatku di sana.

0 comments: