Pages

Sep 9, 2011

Rasulullah Tahu Zaid Akan Mati Syahid

Assalamualaikum wbt.

Satu cerita tentang mukjizat insan agung yang sentiasa kita rindui iaitu Nabi Muhammad saw.

Peristiwa pada peperangan Mu'tah. Ketika Rasulullah saw mengirimkan sejumlah pasukan untuk memerangi bangsa Rom di bawah pimpinan panglima perang Zaid bin Harithah r.a. dengan jumlah pasukan sebanyak 3000 orang sementara pasukan Rumawi yang akan mereka hadapi berjumlah 200 000 orang.

Ketika itu para sahabat pernah mendengar Rasulullah saw bersabda sebelum keberangkatan mereka ke medan perang, "Kita akan memetik kemenangan dalam perang kemudian disusul dengan syahidnya Zaid bin Harithah, kemudian disusul dengan syahidnya Abdullah bin Rawahah, kemudian diambillah pucuk pimpinan oleh Khalid bin Walid atau yang bergelar pedang Allah dengan bendera Islam di tangannya dan umat Islam pun memperoleh kemenangan dalam perang tersebut.

Ketika pasukan muslimin kembali dari peperangan yang hebat tersebut,benarlah apa yang beliau beritakan sebelumnya akan peristiwa yang terjadi selama peperangan tersebut. Dan benarlah ketika mereka mendengar Abdullah bin Rawahah  yang mengambil alih pimpinan pasukan dan dilanjutkan oleh Khalid bin Walid yang terkenal dengan strategi peperangannya.

Ketika beliau melihat jumlah pasukan lawan yang begitu besar, beliau pun melakukan gerakan yang menggambarkan seakan-akan umat Islam dalam jumlah yang sangat besar.

Sejarah telah membuktikan kemahiran Khalid bin walid dalam berperang, sehingga benarlah bahawa Rasulullah saw menganugerahkannya kehormatan sebagai pedang Allah.

Buku yang dipinjam daripada seorang sahabat yang disanjungi...syukran ya Ustazah Akma!



p/s : Zaid, Khalid al-Walid antara nama-nama yang baik diberikan kepada anak. Special untuk mereka yang sedang menanti kelahiran zuriat..

3 comments:

nadiah said...

suka.....
mila...saya baru bli novel baru.....'Bumi Cinta' by habiburrahman el shirazy...:)

~An-Nur~ said...

ye ke...
saya kene p jenguk2 kedai buku jugak nampak gaya...

kalu beli dgn cik nadiah ada diskaun x????

(^____________^)

~An-Nur~ said...

satu lg cik nadiah..
ingat pesan kat bawah entry tu..~p