Pages

Nov 18, 2011

Catatan Minggu Akhir

Assalamualaikum wbt.

Hari-hari akhir sekolah minggu paling sibuk, paling menguji kekuatan mental, pembahagian masa yang seadilnya.



Minggu ni paling obvious saya seorang pelupa....
Tiga hari terlupa bawak bekas pensel ke sekolah maka tiga hari tu jugak beli pen baru kat kedai buku.
Apalah erti cikgu kalau tak bawak bekas pensel ke sekolah?Apa yang sebenarnya saya fikirkan minggu ni hinggakan saya terlupa semua ni?

Minggu ini juga saya teruji dengan sesuatu. Suatu yang sungguh di luar jangkaan. Saban waktu air mata tertumpah laju tanpa dapat ditahan. Bila difikirkan kembali, pasti ada hikmahnya.
Terpaku lama saya dalam kesunyian malam. Menadah tangan, memohon diberi kekuatan menempuh ujian yang diberi. Allah Allah Allah.....

Mengingatkan diri kembali dengan firman Allah swt yang menuntut hambaNYA supaya BERSABAR.

Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar: 
(Al-Baqarah 2:155)

Alhamdulillah wa syukur lillah, segala puji yang hanya layak kepada Allah swt, tekanan dapat diserap sedikit demi sedikit.

"Ya, Allah sesungguhnya dari Mu datangnya ujian dan dari Mu juga datangnya penyelesaiannya.
Sesungguhnya aku makin terpesona dengan kekuasaanMu, aku dapat melihatnya. Aku merasakan hangatnya kasih sayangMu. Kasih sayang yang tiada tolok bandingnya dengan segala dunia dan isinya."

Allahu Rabbi........


3 comments:

Hilmiah said...

Allah uji kita sb Allah sayang akan hambaNya ini...

E n t o y C a i r o said...

allahu robbi..

like...

~An-Nur~ said...

to hilmiah : Allah rindu nak dengar rintihan kita..

to EntoyCairo : Allahu Rabbi..