Pages

Mar 25, 2012

Refleksi Diri

Assalamualaikum wbt.


Cuti sekolah baru-baru ni, saya buat projek memunggah barang-barang dalam bilik. Cadangnya nak buang segala benda yang tak diperlukan.

Memang banyak la benda yang dipilih dan dikumpul untuk dibuang. Ummi cakap kalau sewa 'anak lori' memang boleh penuh...^__^

Sepanjang mengemas tu ada terjumpa banyak jugak buku dan barang-barang dari sekolah menengah. Entah kenapa dulu sayang betul nak buang, tapi sekarang suma benda rasa nak buang..mungkin sebab dah tua kot...
Ada jugak yang still sayang nak buang macam buku-buku tazkirah daripada form 1-5, buku-buku bahasa Arab  & buku-buku tebal masa u dulu.

Lama tak pegang & tengok benda-benda cantik ni dalam lab.......
Bila tengok2 balik semua benda, memang tak sangka betul perjalanan hidup ni. Memang banyak sangat Allah dah tolong tunjuk jalan. Kalau tak bersyukur lagi dengan apa yang ada sekarang, memanglah sangat-sangat tak patut. Makin malu rasanya dengan Allah.

Allah sudah memberi apa yang saya perlukan dan itulah yang terbaik. Walaupun dalam hidup ni banyak pilihan, tapi pilihan Allah tetap yang terbaik.

Thank you Allah!


 Pernah buat yang semisal ni....

3 comments:

RULZA said...

saya dulu pernah gak sayang sangat nak buang barang2..tapi bila buat 5s bila semak balik memang ada barang yang disimpan dan tak digunakan balik pun..akhirnya memang kena buang.

betul, allah la yang memberi sebaik-baik jalan..kalau duduk diam-diam fikir dan bandingkan diri saya dan nikmat yang allah bagi dalam hidup saya ni..memang malu..
mudah-mudah allah ampunkan dosa2..

NadiaH NaDya said...

selalunya time nk kemas2 n buang2 barang ni la kita baru rasa syg kan..padahal,sebelum tu tebiar je kat situ...sama la kita mila..:)

~kamilah~ said...

rulza : tu lah akak...kalau simpan makin sempit pulak bilik...

mmg allah bagi sebaik2 jalan untuk kita...pasti klu kita ikut jln yg kita nak, ada buruknya..


nadiah : memang tak sentuh pun...bila kemas bau la ingat..eh ada lagi bnda ni..ada lag buku ni...hehe