Pages

May 13, 2012

Miscellaneous

Assalamualaikum wbt.



Segala puji Allah s.w.t yang masih memberi kesempatan untuk kita menyedut udara secara percuma tanpa sebarang bayaran supaya kita sentiasa mensyukuri nikmat Allah s.w.t. namun kita sebagai manusia sering saja terlupa mensyukurinya.

Alhamdulillah, minggu lepas, selamat pergi dan balik ke pesta buku. Tima kasih banyak2 Cik Nadiah atas layanan yang sangat best!!! Maaf sangat, kesihatan tak berapa mengizinkan masa tu. Jemput datang ke sini......dah banyak ke baca buku2 yang kita beli tu?

Komen adik yang tiba-tiba bersuara melihat saya yang sering sakit-sakit silih berganti sejak akhir-akhir ni,

"Sakit ni sebab banyak dosa"..

Terkedu. Terdiam.

Ada benarnya kata adik, sakit kaffarah dosa kita.

Kelmarin, saya ke hospital untuk physio. Syukur alhamdulillah, semua berjalan lancar dan temujanji seterusnya tidak dibuat memandangkan keadaan yang semakin pulih.

"Banyaknya akak da improved!".

Saya tersenyum mendengar kata-kata adik praktikal.

Allah sentiasa memberi ujian kepada kita dan kita tiada pilihan untuk lari dari ujian tapi, menempuhinya dengan sabar(penting sangat), usaha dan doa yang tak putus2.

Daripada sakit ni, saya dapat ambil salah satu iktibar penting iaitu untuk kita membuang habit yang buruk bukanlah mustahil, tapi mesti dengan mujahadah.


Contohnya, saya suka duduk cross leg tanpa saya sedar yang ia salah satu  punca saya sakit. Ahli physio menasihati saya supaya membuang tabiat duduk cross leg kerana menyebabkan saya sakit di bahagian lutut hingga hujung kaki. Dia juga berkata bukan sakit ni disebabkan saya seorang yang obses memakai kasut high heel. (tepat sekali rumusan beliau).

Balik daripada temujanji pertama, saya nekad tak mahu lagi duduk cross leg ni. Sepanjang proses nak membuang tabiat tu, ada juga terlupa tapi setiap kali baru saja nak duduk cross leg, bila teringat, saya cepat2 duduk straight. Dalam proses ni, terasa sangat yang bukan mudah nak membuang sesuatu habit tetapi ia tak mustahil. Saya dah dapat membuang habit ni dalam masa 2 minggu. Thank you Allah!

Begitu juga dengan tabiat kita yang lain, apa2 yang kita nekad mahu buang dari diri kita, insyaAllah, Allah akan membantu kita melawannya namun perlu semangat, mujahadah yang kuat. Sama seperti taubat nasuha.

Tidak lupa juga, baru-baru ini, saya berjalan dalam terik panas mentari, melalui tepi deretan bangunan kedai. Hajat hendak melihat tudung di kedai berdekatan.

Dalam hati terdetik, panasnya.

Tiba-tiba saya terlihat seorang pakcik sedang membuka barang-barang untuk membaiki kasut. Rupanya beliau seorang pembaiki kasut. Tersentuh hati melihatnya duduk di tepi kedai yang tiada koridor berbumbung. Untuk mencari rezeki halal kepada keluarga bukanlah perkara yang mudah. Bukan mudah ibu bapa kita mencari rezeki untuk kita. Berjemur di tengah panas, menahan kesejukan, melayan kerenah manusia yang pelbagai.

Dalam masa kita senang, ada yang susah. Kita rasa mudah dapatkan gaji tetap setiap bulan, namun ada yang berhempas pulas mencari wang. Kita mesti banyak bersyukur, bersyukur dan bersyukur. Bersyukur dengan hati, lidah dan perbuatan.

Cukup dahulu saya coretkan buat kali ini. Terlalu banyak yang ingin diceritakan tetapi ada yang lebih penting hendak diselesaikan. Pen-off.














8 comments:

Joko S. Al-Hanif said...

subhanalloh,

jadi hikmahnya adalah... :)

~An-Nur~ said...

Akh Joko : ^__^ tentu sekali tiap yg berlaku ada hikmahnya...

Joko S. Al-Hanif said...

yup' benar sekali, :)

NadiaH NaDya said...
This comment has been removed by the author.
NadiaH NaDya said...

maaf mila..kalau ada kekurangan dengan layanan
Alhamdulillah..mila dh mkin sembuh...im glad to hear that...
huhu...kna beringat-ingat gak la pas ni...DONT CROSS MY LEG WHILE IM SITTING...huhu...betul ke ayt den ni...taram je..

~An-Nur~ said...

best p umah nad..
x puas lg rasa b'kongsi cerita..
i.allah nanti kita jumpa lg..
jgn duk cross leg nad..bahaya..:-)

NoorVictory said...

Wah, cross legs bahaya ke? Kena ubah la macam nihh. Huhuhu~

~An-Nur~ said...

yup, cross leg ada risiko terutama org yang slim ..hehe sbb ms duduk cross leg still rasa selesa..bg yg sedikit berisi, mgkin dah rasa tak selesa duduk selalu mcm tu..

sebaiknya kita elakkan..prevent is beter than cure katakan..:-)