Pages

Aug 10, 2012

Genap Setahun Pemergian Tok

Assalamualaikum wbt.



Malam tadi, aku melalui kawasan perkuburan berdekatan dengan masjid dalam perjalanan meneruskan perjuangan titisan2 terakhir Ramadhan pada tahun ini. Dari jauh, tersusun kemas si batu nisan di atas deretan kubur yang sepi. Hanya beberapa pohon pokok yang memenuhi kawasan perkuburan ini.

Terdetik di dalam hati, "semakin ramai penghuni tanah perkuburan ni".
Ada antara mereka yang aku sangat kenal, dulu sewaktu kecil berjalan bersamaku ke masjid melalui jalan ini dan melalui kawasan perkuburan ini. Kini, mereka telah kembali ke pangkuan Allah, Zat Yang Maha Agung dan menjadi sebahagian ahli tanah perkuburan ini. Meremang seluruh tubuhku mengenangkan yang aku juga pasti akan menjadi ahlinya satu hari nanti. Bila dan di mana? Hanya Allah sahaja yang mengetahuinya.

Entah mengapa aku juga teringatkan Ramadhan aku yang lepas, Ramadhan terakhir bersama tok. 19 Ramadhan yang lalu, genap setahun tok kembali menghadap yang Maha Esa. Di awal Ramadhan tahun lepas, aku yang ketika itu diuji dengan sakit kaki, tidak pergi bersolat tarawikh di masjid dan sempat menemani tok yang takut untuk tinggal di rumah seorang diri. Tok selalu menungguku bersolat tarawikh. Masih terbayang tok memakai telekung dan duduk di muka pintu bilikku. Ah, sungguh emosi!

Moga tok baik2 sahaja di alam barzakh dan moga menjadi tempat berehat sebelum hari Qiamat. Aminn.
Alhamdulillah, dalam keterujaan menanti bulan Ramadhan, aku sempat menziarahi kubur Tok di Terengganu pada bulan Sya'ban yang lalu. Aku menahan sebak sambil membersihkan pusaranya. Abah yang memimpin bacaan doa kami. Ummi juga tak tertahan kesedihan. Dan aku sebagai anak, tak terlepas memikirkan bagaimana pula hari perpisahan abadi bersama ibu bapaku yang bakal aku lalui satu saat nanti. Aku rela jika aku yang pergi dahulu sebelum mereka....

Aku turun dari kereta malam tadi dengan fikiran yang masih melayang2 jauh memikirkan tentang kematian. Aku teringatkan pula bagaimana hinanya orang munafik.
 

Dan janganlah engkau sembahyangkan seorang pun yang mati dari orang-orang munafik itu selama-lamanya, dan janganlah engkau berada di (tepi) kuburnya, kerana sesungguhnya mereka telah kufur kepada Allah dan RasulNya, dan mereka mati sedang mereka dalam keadaan fasik (derhaka).
~At-Taubah 9:84~ 
 
 
Moga aku tak menjadi salah seorang daripada mereka golongan munafik. Nauzubillah....
 
Sejak tok meninggal pada hari Jumaat dalam bulan Ramadhan, aku juga bercita2 sangat untuk meninggal pada Hari Jumaat dalam bulan Ramadhan. Mohon doa daripada semua pembaca.

Dan hari ini hari Jumaat tiba lagi, aku terkenangkannya. 







2 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Bila usia sudah senja, kehidupan kita bisa tertumpu kepada amalan akhirat saja..

Yildirim Fateh said...

Ahh, Anda mengingat kepada atok saya yang sudah lama meninggal. Tiada sempat nak mengutip mutiara dari Dia, Hanya mendengar cerita dari emak atau nenek.

orang tua kaya hikmah, ^^.

Yildirim