Pages

Sep 8, 2012

Tanggungjawab Lebih Banyak Daripada Waktu

Assalamualaikum wbt.

Tanggungjawab lebih banyak daripada waktu.

Itu hakikatnya yang saya rasakan akhir-akhir ini. Saya mencari puncanya. Terkadang rasa tak terkejar. Yang paling sedih, masa untuk saya membaca bahan bacaan luar juga terbatas. Sedangkan itulah antara therapy yang paling berkesan buat saya.

Saya perlu menggunakan masa secara lebih maksima dan bermanfaat. Melihat buku yang belum dibaca membuatkan hati makin tidak tenteram. Beberapa program yang memerlukan komitmen yang besar, serta saya yang baru setahun jagung berkhidmat juga membuatkan masa menjadi semakin suntuk buat saya.

Dada mula sesak.

Alhamdulillah, semalam selesai satu program sekolah. Minggu hadapan, ada lagi dua program besar sekolah yang memerlukan komitmen dan masa yang perlu diperuntukan. Jadual hidup makin terbatas. Moga saya boleh mengatur semuanya dengan sistematik. Dan yang paling penting, Allah swt yang memudahkan jalanku mem'bereskan' satu persatu.

Teringat lagi, saya masih berhutang dengan abah untuk membaca dua buah buku.

List buku semakin panjang.

Benarlah kita senantiasa leka sewaktu masa lapang menjengah. Dan bila tanggungjawab mula menghambat cepat, kita terpaksa melangkah laju dan belajar banyak benda baru yang sebelum ini kita tidak mengambil berat tentangnya.

Hati bermonolog lagi.

"Apakah antara perkara yang paling tak aku sukai?"

"Antara benda yang tak aku sukai ialah bila rasa mengantuk menjengah dalam sembahyang, aku mula tak dapat mengahayati apa yang aku baca."

"Lagi?"

"Bila aku mengikut imam, aku tidak dapat mengesan imam itu membaca ayat daripada surah mana dalam Al-Quran dan aku tak dapat memahami ayat yang dibaca dek kerana ada perkataan Arab yang aku tak fahami."

Kewajipan kita semua sungguh banyak. Tanggungjawab kepada dunia dan akhirat. Antara sedar dan tidak, itulah hakikatnya.

"Kewajipan kita adalah lebih banyak daripada waktu yang kita ada, oleh itu bantulah saudaramu tentang cara-cara bagaimana hendak menggunakan masa dengan berfaedah dan jika saudara mempunyai tugas sendiri, maka ringkaskanlah pelaksanaannya," 
Wasiat Hasan al-Banna.

Our Guide...

Use Your Time Wisely!





2 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Tak berupaya mengejar masa, namun berusaha menyampaikan diri pada segala kewajipan...

~An-Nur~ said...

insyaAllah...