Pages

Aug 8, 2011

Ujian Sakit & Doktor

Assalamualaikum wbt.


UJIAN SAKIT
Setelah 3 minggu mengalami kesakitan di kaki, hari ni dah tak mampu menahan, saya ke klinik. Sebenarnya dah tertangguh dari minggu lepas akibat kekangan urusan kerja yang difikirkan lebih penting untuk dilaksanakan.

Sedih juga Ramadhan tahun ni saya solat duduk akibat kaki kiri yang tak dapat dibengkokkan. Bila dah sakit ni,barulah rasa nikmat sihat, nikmat solat berdiri. Beringatlah kita waktu sihat sebelum datang masa sakit.

Selalu saja teringat-ingat masa solat berdiri dulu, rasa hebatnya Allah cipta kaki boleh lurus dan bengkokkan. Allah beri ujian sakit ni sebagai penghapus dosa.

Doakan saya cepat sembuh bi iznillah.


DOKTOR
Semasa di klinik, dalam masa sejam lebih, sempat juga people watching, macam-macam gaya sakit yang saya lihat. Yang saya sempat kira lebih daripada 20 gaya sakit yang berlainan. Mulalah saya fikir, hebatnya doktor nak facing dengan suma pesakit, nak detect penyakit yang pelbagai.

Tiba giliran saya masuk berjumpa doktor, disambut dengan senyuman. Rasa ringan sikit kesakitan bila tengok ketenangan doktor (dan inilah doktor yang baik). Seorang dukturah. Masih muda remaja :p

Seperti biasa, soal jawab seorang doktor dengan pesakit, sambil tangan doktor cepat menulis pada borang laporan pemeriksaan. Mulut pula rancak menerangkan apa yang ditulis kepada saya. Sekejap saja sudah 2 page ditulisnya.

Saya disaran untuk menjalani fisioterapi pada tarikh yang ditetapkan. Saya hanya mengiyakan dan bertanya apa yang bermain di fikiran.


Jika sakit tidak berkurangan atau semakin teruk, akan dirujuk untuk further checking di bahagian orthopedic.



********************************

Saya pernah terbaca hasil kajian tentang profesion yang paling dipercayai. Kajian ini dijalankan beberapa tahun yang lalu.Berikut adalah keputusannya.



See!
Orang yang paling dipercayai ialah doktor!

Nilai lah pada diri kita sendiri. Bila berhadapan dengan doktor, apa yang doktor katakan itulah yang kita percayai tanpa banyak soal.

Kepada doktor-doktor dan bakal doktor, pesakit yang datang berjumpa mempunyai harapan yang tinggi kepada anda. Gunalah sebaiknya kerana kerja  doktor sangat mulia dan amanah yang dipikul sangat berat.



CONTOHI IBNU SINA



 

0 comments: