Pages

Jul 10, 2012

Adab Dengan Kasut

Assalamualaikum wbt



Selipar.

Sandal.

Kasut.

Sesuatu yang boleh dikatakan bukan lagi kehendak tapi keperluan. Paling tidak, kita ada sepasang kasut/sandal/selipar untuk kegunaan harian kita.

Tanpa selipar, kita sukar untuk berjalan tanpa alas di atas tanah, jalan raya hatta di atas lantai bersimen terutama jika itu bukan di rumah kita.

Namun, masih ramai yang tidak beradab dengan kasut.

Ketika di kawasan-kawasan yang kita perlu menanggalkan kasut, pastinya bukan hanya kasut/selipar/sandal kita di situ. Tak perlu bergantung pada berapa harganya, ia tetap kepunyaan insan lain dan bukan harta kita.

Cuba kita perhatikan ketika di masjid. Ramai jemaah yang datang memakai kasut/selipar/sandal. Mereka meninggalkanya berderet di depan tangga masjid. Semakin lambat kita tiba di masjid, semakin jauh selipar kita dari tangga masjid dan semakin jauh juga kaki kita sebelum menjejakkan kaki ke tangga masjid.

Apa yang kita lakukan?

Ramai sekali yang sanggup memijak kasut2 insan lain yang berada lebih dekat dari tangga masjid. Risau stokin yang dipakai kotor. Risau kaki mereka kotor. Tapi kita tak risau yang kita sudah menzalimi hak orang lain. Kita menzalimi kasut2 tu. Cuba bayangkan, kasut tu sangat susah nak dimiliki oleh tuan punya kasut. Tuannnya menjaga kasut tu dengan baik. Jika kotor dibasuh.

Apa perasaan tuannya kalau dia melihat kita memijak kasutnya?

Apa perasaan kita selepas solat, ketika mahu turun dari masjid, terlihat kasut kita habis kotor/lunyai dipijak insan lain?

Apa perasaan kita melihat kasut yang kita sayang tertolak ke dalam longkang disepak oleh insan lain?

Sedangkan kita tidak tahu, betapa besarnya kegunaan kasut tu pada tuannya.
Kita tak tahu tuannya telah memulakan memakai kasut mengikut adab-adabnya seperti membaca basmallah, memulakan menyarung kasut dengan kaki kanan dan kemudian memulakan langkah dengan kaki kanan serta mengharapkan keredhaan Allah.

Oleh itu, mari kita menjadi insan yang menjaga adab2 walaupun dengan selipar.

Hikmahnya yang boleh kita ambil ialah supaya mendidik hati2 kita tunduk menghormati sesiapa sahaja walaupun seseorang yang berada di bawah kita pada pandangan mata kasar. Itulah penilaian makhluk seperti kita yang zalim tidak seperti penilaian Allah  swt Yang Maha Adil. Seseorang yang hina di mata manusia belum tentu hina di mata Allah bahkan kedudukannya mungkin jauh lebih mulia daripada kita.

Wallahu  a'lam.


"Beradab Dengan Kasut"






3 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Ya, kita bukan hanya dikehendaki beradab dengan manusia tetapi kepada seluruh makhluk ciptaan Allah.

Aisyah M.Yusuf said...

Subhanallah.....Allah swt Yang Maha Adil. Seseorang yang hina di mata manusia belum tentu hina di mata Allah ....kemuliaan manusia dimata Allah terletak pada adabnya.

~An-Nur~ said...

Abd Razak : ya,betul tu

Aisyah M.Yusuf : ya, Keadilan Allah tiada tandingan..salam ukwah ya ukti..