Pages

Mar 21, 2011

Terubat Rindu!

Assalamualaikum wbt.


Terasa nak jot down sesuatu malam ni. Hari terakhir sekolah sebelum cuti diberi kesempatan untuk sampai ke tempat yang pernah mencoret kisah seorang yang baru ingin mengenal dunia suatu ketika dahulu :p.

Dengan terjemahan al-Quran yang dibawa bersama menjadi teman. Niat hari itu memang ingin solat Zohor di tempat yang selalu dia bersolat suatu ketika dulu. Subhanallah, tenangnya hati. Usai solat, dia memandang sekeliling, masih terbayang kawan-kawan dan kakak senior yang selalu saja duduk mengaji dan saling bertanya, " dah hafal surah mana?", "berapa ayat dah?", "jom tasmik!". Surau ni makin tersusun dan seingat dia, dulu karpet hijau tapi dah diganti dengan yang baru.

Semasa orientasi, dia dikehendaki menghafaz surah al-Jumu'ah, wirid + doa selepas solat, amali wudhuk + solat. Kalau tak hafal, lepas Asar masa riadhah mesti bawak kerusi satu sorang hafaz kat padang. Alhamdulillah, excluded her! hehe. Well, itu semua tarbiyah, daripada tak pandai menghafaz jadi pandai, daripada tak ingat wirid jadi ingat, daripada makmum jadi imam.

Sebenarnya kehidupan beragama adalah kehidupan yang paling tenang. Serba serbi ada penyelesaian yang terbaik. Ambillah kesempatan selagi ada masa untuk kembali kepada agama. Jika kita datang kepada Allah dengan berjalan maka Allah akan datang kepada kita dengan berlari.

Actually, dia masih ingat ada juga suatu ketika dia dirotan oleh warden dalam suatu perhimpunan secara tergempar di surau ni. Semuanya gara-gara jumlah student aspuri yang tak pasang cadar waktu sekolah hampir mencecah 200 orang. Marah betul warden masa tu. ohh....pernah jugak nak wat hal ye!. dia berpakat suma satu bilik tak nak pasang cadar sebab petang sebelum kejadian, ada kucing tersesat dah membuang najis betul-betul bawah katil dia. Ada jugak bilik lain yang terkena. Jadi bila da tersebar cerita ni, semua nak jaga cadar masing-masing, tak sangka pulak tinggal yang betul-betul skema ja yang pasang cadar esoknya. hehe..(abesla saya). Maka, pada hari kejadian semua yang tak pasang cadar dapat la 'award' masing-masing.

Semuanya kenangan yang manis untuk dikenang.




 tenang.......

 Ya Allah, peliharalah akhlak kami.

Psssttt...ambil kesempatan sementara kaum Adam p solat Jumaat...


 Ya Allah, ampunilah dosa guru-guruku.

3 comments:

n.a.d.i.a.h said...

rindu pada diriku yang dulu.......

~An-Nur~ said...

hehe...welcome back!!!!

n.a.d.i.a.h said...

akan ku jejaki..hehe