Pages

May 15, 2011

Masih Jauh

Assalamualaikum wbt.


Saya ingin kongsikan kisah Abu Hurairah r.a ketika sakit nazak.

Sahabat yang duduk berhampiran dengan beliau bertanya,

"Mengapa kamu menangis?"


Jawab Abu Hurairah,

"Aku bukan menangis kerana dunia yang kamu duduki ini, tetapi aku menangis kerana perjalanan aku selepas ini masih jauh. Aku merasakan terlalu sedikit bekalan yang akan dibawa. Aku akan berjalan di jalan yang mendaki dan aku tidak tahu ke mana yang akan aku pergi, SYURGA ATAU NERAKA".

 *************************************
Mendengar cerita ini pagi tadi semasa kuliah Subuh. Hati tersentak.

YA!

The long journey to go....


Hidup dengan umur yang panjang juga belum dapat melawan panjangnya perjalanan selepas ini.

Lihatlah saudara-saudara kita dan mereka yang telah pergi meninggalkan kita, mereka menunggu tibanya hari Kiamat yang telah dijanjikan oleh Allah.

Selepas itu pula, apabila manusia dikumpulkan di mahkamah yang Maha ADIL.

Titian Sirat pula terdapat 3 jalan iaitu mendaki, mendatar dan menurun. Halusnya seperti rambut yang dibelah tujuh dan tajamnya seperti pedang.

Ke manakah kita seterusnya ???

SYURGA ATAU NERAKA...

Ya Allah, hati saya sebak tika ini. Gentar rasanya.

Jika Abu Hurairah r.a yang menangis mengenangkan dirinya apatah lagi saya ini.

Selamatkanlah kami ya Allah,

Permudahkanlah segala urusan kami ya Allah.




Ya Allah, sampaikanlah kami ke syurgaMu
dengan Rahmat dan kasih sayangMu.



  

0 comments: