Pages

May 20, 2011

Tiga Golongan

Assalamualaikum wbt.


Alhamdulillah, masyarakat tika ini amat mementingkan ilmu.

Lihat sahaja ibu bapa yang amat menitikberatkan pendidikan anak-anak mereka. Sanggup berkorban wang dan masa menghantar anak-anak ke sekolah, tidak cukup dengan itu ditambah pula dengan kelas tuisyen dan sebagainya. Betapa gusarnya jika anak tidak mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan.

Golongan dewasa juga hingga ke peringkat umur warga emas mengisi masa dengan baik sekali memenuhi kehidupan seharian dengan membaca buku di rumah atau mengunjungi majlis ilmu di rumah-rumah Allah.


Suatu aspek penting yang membezakan para penuntut ilmu ialah NIAT mereka menuntut ilmu.
Oleh itu, golongan yang menuntut ilmu terbahagi kepada tiga:

Golongan Pertama.
Seseorang yang menuntut ilmu untuk bekalan akhirat dan tidak lain melainkan kerana Allah SWT. Golongan ini akan diberi kejayaan di dunia dan akhirat.

Mereka dikenali sebagai Al-Muttaqin.

"...hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah); dan bertaqwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)." (Al-Baqarah 2:197)


Golongan Kedua
Seseorang yang menuntut ilmu untuk kehidupannya di dunia seperti untuk mendapat kemuliaan, kemegahan, kekayaan harta dan selain keredhaan Allah.

Berdasarkan hadith Rasulullah SAW bahawa di akhir zaman ramai di kalangan ahli ibadat yang jahil dan ulama' yang fasiq.

''Akan ada di akhir zaman ahli ibadat yang jahil dan ulama' yang fasiq." (Hadith Riwayat Ibn Ady)

Golongan Ketiga
Seseorang yang menuntut ilmu dan menjadikan ilmunya untuk mendapatkan kebesaran,kemuliaan, kemegahan, mencari pangkat dan supaya orang kasih kepadanya, mereka ini berlakon sebagai ulama' untuk mendapatkan apa yang dihajatinya. Golongan ini dikenali sebagai ulama' yang jahat yang menyesatkan orang lain.

Sabda nabi SAW yang bermaksud,

"Aku terlebih takut kepada kamu daripada Dajjal akan seorang lain daripada Dajjal. Maka tanya para sahabat: siapa mereka itu ya Rasulullah? Maka Jawab baginda : Mereka itulah ulama' yang jahat"


Nabi SAW bersabda lagi,

"Siapa yang menuntut ilmu kerana untuk bermegah-megah dengan ilmu itu, atau untuk berbantah-bantah dengan orang yang jahil, atau untuk memalingkan muka kepadanya, nescaya Allah akan memasukkannya ke dalam api neraka."


Oleh itu, bersama-sama kita meneliti tiga golongan ini, golongan yang manakah kita berada?

Moga-moga hidup kita bermanfaat dan segala amalan serta ilmu kita tidak menjadi seperti debu yang berterbangan.




Ayuh kita  perbaharui niat, luruskan semata-mata kerana Allah SWT.

Ingatlah,

Semuanya sekadar pinjaman dan jika dikehendaki oleh Allah SWT, ia akan lenyap daripada hati manusia.

Alat komunikasi yang tercanggih di dunia ialah hati.
Hati ialah rumah Iman.

0 comments: