Pages

Jun 4, 2011

Judge A Book By Its Cover

Assalamualaikum wbt.

Duduk berehat petang tadi saya terfikir, sejauh manakah betulnya kita tidak boleh menilai seseorang dengan luarannya sahaja.

Bayangkan kita ke kedai buku.Sememangnya betul kadangkala hendak memilih buku, lihat dari luaran, kulit nampak membosankan. Namun isi di dalamnya penuh makna apatah lagi kalau buku-buku lama yang sudah kelihatan usang.

Tapi jika saya terdengar orang berkata,"Aku ni nampak je jahat, seksi camni tapi hati baik".

Perasaan antara mahu menerima atau pun tidak pengakuan yang diberikan bercampur-baur.

Hati bersoal semula, kalau dia mengaku yang hatinya baik, mengapa sanggup melanggar suruhan Allah?
Beraninya dia dengan Sang Pencipta.

Jika masuk masjid boleh pakai tudung, kenapa di luar masjid tak boleh?
Sedangkan Tuhan yang sama disembah di dalam masjid dan Tuhan yang sama juga disembah di luar masjid.

Kalau pergi kerja pula, sanggup berhias biar nampak menyerlah, nanti bos pun sayang, kenapa masa solat pula lebih kurang sahaja berhias. Kebersihan pun dijaga ala kadar sahaja.
Sedangkan masa solat nak menghadap bos yang Maha Besar?


Orang yang tidak melakukan perintah Allah dan meninggalkan laranganNya serta telah zahir dilihat oleh kita, adakah kita boleh katakan dia seorang yang baik?


Diumpamakan kita mahu membeli handphone, semestinya kita melihat dahulu rupa handphone tersebut, jika sudah nampak kecacatan di sana sini, kita tidak akan membelinya walaupun penjual tersebut menyatakan bahawa handphone tersebut adalah yang terbaru dan kita lah pemilik pertama.

Segala perbuatan kita, hendaklah dizahirkan dengan perbuatan kerana Islam adalah agama yang syumul. Iman terhasil dengan 3 perkara iaitu :

 ~ membenarkan di dalam hati
~ menyatakan dengan lidah
~ menzahirkan dengan perbuatan

Jika membenarkan sahaja dalam hati dan menyatakan dengan lidah, tetapi tidak dizahirkan dengan perbuatan, sesungguhnya iman kita belum sempurna dan belum dikatakan sudah beriman.






Kesimpulannya,

We Should Judge A Book By Its Cover In Certain Cases!
 

0 comments: