Pages

Jan 14, 2012

Teguran Berhikmah

Assalamualaikum wbt.

Jika ditegur seseorang, tandanya Allah swt masih sayangkan kita. Allah hantarkan seseorang untuk tegur kesalahan kita, untuk kita kembali ke pangkuan jalan. Dulu, masa muda-muda di asrama, kakak sebilik selalu tegur itu ini, nak-nak pulak masa tingkatan 1, mula berpisah dengan family, kawan-kawan yang jadi penegur, penunjuk jalan.

Masa mula masuk tingkatan 1, kene amali solat depan kakak BADAR, hafal wirid lepas solat dan surah-surah pilihan. Kakak-kakak yang tegur, tunjuk cara yang betul. Masa tu lah mula tahu cara nak kekalkan kebersihan surau dan sebagainya.

Kehidupan dengan kawan-kawan, banyak belajar erti kebersamaan, darjatnya sama. Tak kira daripada keluarga senang atau susah, semuanya sama. Tinggal yang membezakan ialah, TAQWA di sisi Allah.

Masa di asrama juga, mula belajar nak gunting dan jahit tudung labuh. Seingat saya, Kak Salwa yang ajar masa tingkatan 1. Cara mengemas locker pun diajar. Ada pengawas asrama yang datang ajar masa tu. Walaupun rasa kecil ja, tapi amat berharga. Tiada bayaran diminta oleh 'pembimbing'.



Itu dulu, tapi sekarang bila dah masuk bidang kerja, kadang-kadang rasa semua hanya kerja semata-mata. Dah tak da orang nak tegur tentang kehidupan. Terasa lain sangat. Ada juga yang merungut bila ditegur. Mengumpat semula penegur di belakang.

Rasa sedih sangat, ukhwah dah tak sama seperti zaman belajar. Ada juga yang pantang ditegur, tarik muka dan bermasam muka.

Itukah akhlak Islam?
Sedarkah kita kawan menegur kerana sayangkan kita?

Sedarkah kita Allah masih cakna dengan kita?
Allah hantar kawan kita sebagai pemberi teguran berhikmah untuk kita.
Kawan kita tak mahu masuk syurga sorang-sorang. Dia tak mahu lihat kita hanyut.

Ubat, walaupun pahit, kita cuba jugak untuk menelan sebab kita mahu sembuh.
Begitu juga dengan teguran, walaupun pahit, kita harus menelannya dan ambil iktibar, berusaha berubah jika kita mahu sembuh dari 'penyakit hati'.

Umur kita makin hari, makin bertambah dan semakin menghampiri seseuatu yang pasti iaitu mati.
Jika kita tak mula berubah, tak ambil kisah dengan teguran, bimbang juga Allah sudah tidak menghantarnya di lain kali.


Sifat Orang Berjaya


Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam), dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji). Dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya. (A-li'Imraan 3:104) 


Oleh itu, diri dan pembaca, tak kira kita masih belajar atau sudah bekerja, marilah kita suburkan rasa kasih sayang sesama kita dengan menegur untuk kebaikan sahabat-sahabat kita.
Sayangkan sahabat, rakan sekerja biar bertempat. Jika kita biarkan dia berterusan dalam kesalahan, itu bukan sayang namanya.

Fikir-fikirkan!

0 comments: