Pages

Jan 1, 2012

Seruan Pada Muslimeen!

Assalamualaikum wbt.

Kamu telah dilalaikan (daripada mengerjakan amal bakti) oleh perbuatan berlumba-lumba untuk mendapat dengan sebanyak-banyaknya (harta benda, anak-pinak pangkat dan pengaruh).Sehingga kamu masuk kubur.
(At-Takaathur 102:1-2)


 Begitulah ayat yang dikupas pagi ini oleh ustaz. Pandangan semua jemaah tertumpu kepadanya.

 Takaathur ialah segala perbuatan berlumba-lumba untuk mendapatkan mencapai beberapa perkara seperti :
  • Harta
  • Anak-pinak
  • Pangkat
  • Pengaruh
Terdapat dua jenis hubungan iaitu pertama hubungan dengan Allah dan kedua hubungan dengan manusia.

Jika kita perhatikan, kadangkala hubungan dengan manusia digunakan untuk menunjukkan kemegahan dan kesombongan.Segala kesombongan menjadikan manusia menyangka semuanya akan kekal.

Lantas, manusia lalai terhadap tugasnya sebagai hamba.

Ustaz cakap, sebagai contoh, kita sebagai umat Islam selalu lalai daripada solat berjemaah sedangkan pahala solat berjemaah itu 27 kali ganda berbanding solat bersendirian. Tak payah kita pergi jauh. Lihat sekeliling kita terutama rijal, berapa ramaikah hatinya tergerak ke masjid bila azan dilaungkan? Berapa ramaikah yang terus hidupkan enjin motosikal atau kereta untuk ke masjid bila azan dilaungkan?

Nak tak delete dosa?
Manusia yang datang ke rumah Allah, dosa-dosanya akan lebur dengan setiap langkahnya atau setiap pusingan roda kenderaan serta ada satu lagi ganjaran yang hebat.

Apakah ganjaran yang lain tersebut?
Allah tinggikan darjatnya di sisi Allah. Jika kita hari ini, antara kerani dan pengarah yang manakah yang akan lebih disanjung? Mestilah pengarah, ada bilik sendiri, boleh arahkan pekerja bawahan, menjadi VIP dalam majlis-majlis. Namun, adakah darjatnya sama di sisi Allah? Tentunya tidak wahai pembaca yang dihormati sekalian.

Allah telah berfirman,...
" Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya)...."  
(Al-Hujuraat 49:13) 
 
Suka tak kalau kita dijamu?

Jika kita ke rumah seseorang, selalunya kita akan dijamu oleh tuan rumah. Begitu juga bila kita ke masjid. Allah telah menjanjikan untuk memberi jamuan kepada orang yang berkunjung ke rumahNya. Bukannya tiap kali kita ke masjid, telah ada jamuan tersedia. Tapi Allah janjikan jamuan tersebut di akhirat nanti.

Mahu dapatkan naungan Allah?
Salah satu golongan daripada 7 golongan yang akan mendapat naungan Allah di akhirat ialah pemuda yang hatinya sentiasa terikat dengan masjid. Bila dengar "hayya 'ala solah", terasa hatinya, ya Allah, Allah telah memanggilku ke rumahnya untuk sembahyang berjemaah.

Banyak lagi sebenarnya kelebihan solat berjemaah di masjid.

Bersegeralah ke masjid. Aturkan langkah. Luangkan masa.

Hati-hati dengan harta
Hati-hati dengan anak-pinak
Hati-hati dengan pangkat
Hati-hati dengan pengaruh

Mari kita sama-sama betulkan niat lillahi ta'ala.
Mari kita sama-sama berubah ke arah kebaikan
Mari kita hapuskan rasa malas beribadah


Bismillahi tawakkal tu alallah.!


0 comments: