Pages

Apr 29, 2012

"Siti"

Assalamualaikum wbt.

Sewaktu sekolah agama masa lower form, ada seorang ustaz baru balik dari Timur Tengah. Beliau balik dari sana dan mengajar di sekolah saya.

Penolong kelas saya waktu tu, memanglah seorang yang sangat peramah, suka buat lawak, dan sangat rajin study walaupun bertemankan lampu koridor yang samar-samar dari luar bilik.

Apa kaitan penolong kelas saya ni?

Satu hari ketika berjalan ke kelas prep, ketika masih hangat lagi perbualan tentang ustaz yang baru di sekolah tu, penolong kelas saya terserempak dengan ustaz.

Ustaz pun memanggilnya, "Siti, tolong bagi tahu student len kelas KKQ ada minggu ni."

Saya di kelas waktu tu.

Tiba-tiba...

Penolong kelas masuk dengan senyum melebar, selepas bagi salam terus menuju ke mejanya yang selang satu meja di hadapanku. Dia duduk memandang kami semua(perempuan) yang duduk bahagian belakang dalam kelas. Kebetulan pula pelajar lelaki waktu tu belum sampai ke kelas sebab ada perhimpunan pagi di aspura yang habis lewat.

"Korang nak tahu tak?" dia bersuara memecah kesunyian kelas kami.

"Apa dia Zila?" sambut Husna yang duduk belakang sekali dalam kelas.

"Tadi jumpa ustaz @@@@@, dia pakai jubah yang lengan pendek, belang2 macam orang balik Mekah tu.. pastu aku lalu tiba-tiba dia panggil aku Siti nak bagi tahu ada kelas KKQ. Kembang aku dia tahu nama aku Siti."

Kami satu kelas ketawa tak tertahan.

"Wah, kembang Zila" sampuk Siah yang juga pencetus keriangan kat kelas tu. Tapi saya mengaguminya sebab sangat cerdik!..

Beberapa hari kemuadian...

Zila sekali lagi bersuara dalam kelas, "Korang, ada benda lawak ni."

Kami yang perempuan serentak berhenti study dan memandang ke arahnya.

Zila yang nak bercerita juga turut ketawa seakan-akan tak mampu nak mulakan cerita. Akhirnya mula bercerita,"Aku cerita dengan akak form 4 bilik aku yang pasal ustaz tahu nama aku tu. Korang tahu tak, dia cakap, kalau ustaz tu la, semua budak perempuan dia panggil Siti kalau dia tak tahu nama."

Kami pun ketawa sakan dengar cerita Zila.

Alahai, Zila cakap mungkin dia ikut cara orang Arab ke apa, perempuan suma panggil Siti..(kami pun tak pasti).

Hinggakan saat ini, saya masih boleh ingat dengan jelas peristiwa tu, kelakar pun ada. Kenangan masa sekolah ada yang tak boleh kita lupakan walaupun dah dekat 10 tahun tinggalkan saat tu.

Pentingnya kita tahu nama murid kita. Pentingnya kita tahu nama orang sekeliling kita.

Lagi penting kalau kita cikgu. Apa perasaan anak murid kalau kita panggil dia dengan nama orang lain. Terasa hati kecil dia.

Terkenangkan zaman sekolah....


Album : Satu Tekad
Munsyid : Unic
http://liriknasyid.com

Bertahun lama aku meninggalkan
Laman sekolah yang penuh kenangan
Memori indah mengusik di jiwa
Suka dan duka dalam memburu cita

Masih terbayang kenakalan teman
Usik mengusik bersenda gurauan
Kini setelah kita berjauhan
Semuanya itu menjadi kerinduan

Tetap segar dalam ingatan
Kali pertama berkenalan
Senyuman mesra menyimpulkan
Tali persahabatan

Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan

Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Semuanya tak ku peduli

Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan

Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan

Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Segalanya tak ku peduli

Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan

Oh sekolaku, kau amat ku rindu
Tempat bermula ku menimba ilmu
Jasamu guru mendidik daku
Namamu harum di dalam ingatanku
"You're my lovely school, I love you, I miss you"







6 comments:

NadiaH NaDya said...

hehe..
i pun SITI....
mmg budak2 suka kalo cikgu ingt nma dorang...rs dihargai kot, kn cik mila

~kamilah~ said...

me too.."siti"
smpai sekarang kalu org yg baru kenal pggil siti rasa kekok semacam n teringat kisah ni..

mmmg bdk suka kalau cikgu ingat nama dorg...
tp sy dulu takut klu ckgu ingat nama..sbb takut kene soal dlm kelas..hehe(Zmn bermain-main)....

NadiaH NaDya said...

skrg saya dikenali sbg siti kt sini...no more nadiah...rasa sedih bila berpisah ngn nama 'nadiah' tu...budak2 pun panggil cikgu siti...

sy pun takut bila ckgu ingt nma time skolah dulu,takot sgt kna soal..tapi apakan daya, sorang je nama nadiah dlm kelas, muka pun ckgu senang kenal..huhu

~kamilah~ said...

hehe..xpa.. sy akn panggil Nadiah...
Siti lg senang nak ingat..sbb tu ramai murid pgil kita Siti..

Nadiah yg duk kat tepi pintu dalam kelas ke..hehe..

NoorVictory said...

Rindunya dengan kelas KKQ. Huhuhu~

~kamilah~ said...

(^__^) kenangan tu...