Pages

Nov 12, 2012

Pasca UPSR '12

Assalamualaikum wbt.
 
Minggu akhir sekolah yang lepas, berkesempatan mengiringi murid2 mengikuti rombongan pasca UPSR. Tahun ini, tiada seorang pun murid Islam yang berada dalam tahun 6.

Ini kali kedua dalam masa 3 bulan saya ke sebuah tanah tinggi yang terkenal di Malaysia.

Ada satu perkara yang saya perasan tentang sikap anak murid saya ni.

Pelawa cikgu makan.

Memang tak lekang dari mulut budak2 ni. Tiap kali makan, even makan jajan, coklat tak kira lelaki atau perempuan semuanya macam dah dilatih kat rumah. Kalau masa makan nasi bertambah2 lagi. Saya yang tiap kali dipelawa ni memang nampak sangat itu cara hidup mereka.

Mereka semua majoriti orang susah. Tapi, asyik nak belanja saya makan itu ini. Naik segan juga cikgu ni.:-)

Agakan saya, mereka dah terbiasa kat rumah.

Pagi hari kedua, saya perhati dari jauh, murid2 laki kait buah pisang kaki. Nasib baik juga, tuan homestay ni memang seorang yang dikenali...boleh la juga buat macam rumah sendiri..(^__^).

Sanggup menjerit dari jauh, pelawa lagi cikgu nak makan tak buah pisang kaki . Bukan seorang yang mempelawa, tapi majoriti. Anak muridku tak biasa tengok buah ni. Mereka cakap macam rasa ciku...heheh..

Saya tersenyum je. Betul atau tidak, itu yang mereka rasa dengan lidah mereka. Biar saja mereka memberi komen buat pertama kali makan pisang kaki.

Kebersamaan mereka ni memang terserlah. Saya tabik akhlak budak ni dalam bab pelawa makan.
Ye lah, ada orang yang besar2 makan sorang2 walaupun depan orang lain, tak pelawa pun makan.


Mereka yang di atas...'mengerjakan' pokok pisang kaki.
Yang pasti, saya akan merindui mereka lepas ni sebab mereka semua dah menginjak ke sekolah menengah tahun depan.

Harapan cikgu, moga semua murid2 ni menyambung pelajaran hingga ke peringkat tertinggi untuk mengubah nasib keluarga...dan yang paling penting tak lekang dari doa cikgu, moga Allah memberi hidayah kepada kamu beserta keluarga untuk bersama-sama dengan cikgu dalam satu agama mentauhidkan Allah Yang Esa...amin.

Allahu musta'an....

2 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Ingatkan pisang kaki ni buah pisang, Allahu Akhbar rupanya buah kasmak..

:)

~kamilah~ said...

pertama kali juga tahu buah kasmak ialah nama lain bagi pisang kaki...

:))