Pages

Dec 17, 2012

Agama Yang Terabai

Assalamualaikum wbt.

Satu hari semasa latihan sukan...

Seorang Ustazah sedang membetulkan tudung kepala anak muridnya yang berusia 9 tahun sambil berpesan supaya tidak menanggalkan tudung dan sentiasa memakainya walau acara apa sekalipun disertainya, memberi kata2 semangat dan dorongan kepada saudara seagama yang kecil itu. Tambahan pula, dia hanyalah minoriti di sekolah.

Tiba-tiba...

"Tanggal je lah tudung ajeh(read : awak) tu...susah nak lari....", sapa seorang cikgu lain yang juga beraga Islam.

Begitulah....walaupun satu agama, satu masyarakat kecil, namun pengabaian terhadap agama tetap berlaku. Tak semua masyarakat sekeliling berfikir seperti kita berfikir dan kita juga tidak tahu apa yang mereka fikirkan. Sudah tentunya situasi di atas tidak baik untuk seorang kanak2 Islam yang hidup dalam kawasan yang majoriti kawan2nya bukan Islam. Contoh berbeza dari dua orang guru yang menjadi model kepadanya setiap hari.

Yang mana satu nak diikuti?

Kitalah yang mencorak anak-anak kecil di sekeliling kita. Namun pengabaian terhadap agama telah menjadi salah satu penghalang kita daripada melakukan sedemikian.



Satu hari di dalam bilik temuduga...

Temuduga sedang dijalankan kepada kumpulan pelajar cemerlang yang bakal di hantar belajar ke luar negara sekiranya mereka lulus dalam temuduga tersebut. Pendek kata, bakal-bakal profesional lah semuanya.

"Kamu solat Subuh tak pagi tadi?", tanya panel penemuduga kepada salah seorang calon.

"Apa kaitan solat Subuh dengan course yang saya nak ambik ni?," pertanyaan balas dari calon tersebut kepada panel.

Dan panel terus menggerakkan mata pen di atas kertas supaya calon ini tidak layak di hantar ke luar negara.

Seorang lagi calon ditanya, "Cuba baca surah Al-Fatihah."

"Maaf tuan, saya tak boleh baca."

Dalam hati panel, "Calon ini jugak tidak layak kerana dia tidak tahu membaca Al-Fatihah, jadi boleh disimpulkan bahawa dia seorang yang tidak solat."

Jika dihantar ke luar negara, kemudian balik menjawat jawatan yang besar2, maka akan hancurlah sistem masyarakat, porak-perandalah negara.



Pengabaian agama terus menular dalam masyarakat kita. Bukan sahaja dalam kalangan mereka yang tidak 'mengaji', malah cerdik pandai yang disanjung orang sekeliling.

Kita sibuk mahukan anak2 kita dapat straight A's...tapi kalau anak-anak tak solat, tak pandai mengaji tak da pun kisah..tak pentinglah kononnya.

 Kasihan Tak Bertempat.

"Tak pa lah, nanti dorang boleh cari sendiri..ni kecik lagi..besar nanti tahulah dorang nak beajar agama..." Itulah mind setting ibu bapa.

Nak kejutkan anak2 solat Subuh mula umur 7 tahun pun kesian. "Kesian nak kejutkan Along sebab dia kecik lagi. Mengantuk lagi tu tengah tidur lena."

Hai...sepatutnya kita kesian kat kat anak2, bila rebung dah jadi buluh.. bila agama sudah biasa diabaikan dan itulah mereka apabila dewasa. Ramai yang bermasalah ketika meningkat dewasa berpunca dari sekolah pertama mereka iaitu di rumah.

Sama-sama kita check semula, nilai diri masing2, di manakah kita tergolong?

Adakah dalam golongan yang mengabaikan agama?

Fikir-fikirkan!











2 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Sifat kasihan yang ada di dunia seharusnya ditempatkan pada tempat yang betul pada anak-anak supaya mereka selamat di dunia dan akhirat.

NadiaH NaDya said...

agama yg paling penting..kalau tgk kepada remaja yg bermasalah, puncanya tiada rasa beragama dalam diri kan