Pages

Oct 30, 2011

KFC

Assalamualaikum wbt.

"Kita nak makan apa hari ni?" kata salah seorang housemate suatu hari.

"Jom kita gi KFC ja lah depan sana. Tukang masak cuti hari ni bah..." sapa yang lain pula.

Dan sepakat hari itu ke deretan kedai di Beverly Hills. Jalan beriringan dari rumah. Almaklum semuanya tiada kenderaan. Cuaca hari tu mendung. Berjalan melintasi blok-blok yang lain disebabkan rumah kami jauh ke belakang.

Sambil jalan mulut tak henti bercerita,

"Rumah kita dah penuh dengan BBM(Bahan Bantu Mengajar). Nak menyapu pun kene letak tepi-tepi BBM tu". 

"Baru nampak rumah tiser(teacher)".

"Malam tadi ada orang tu tido atas kertas mahjong. Aku terkejut bangun2 tengok dia atas kertas mahjong".
Serentak ketawa menandakan seisi rumah tahu siapakah itu...=).

Langkah terus diatur.

"Nak tunggu bulan 11 ni maunya penuh rumah kita.Confirm tak bawak balik semenanjung".

"Sayang la pulak. Tapi akak yang Sarawak ni pun tak bawak balik juga...".

"Nanti kita bilang sama Pam, dia kan selalu jumpa madam di kelas bah..". Yang lain hanya mengangguk setuju.

Hujan rintik-rintik mula turun. Langkah makin laju. Sambil jalan ,sambil bercerita, sambil bergurau. Ada yang pegang payung cucuk payung yang lain.

"Sampai........" salah sorang kami mematikan perbualan.

Masuk KFC, terus menju ke meja paling tepi, paling tersorok.

"Privacy sikit kat sini". Saya bersuara.
Yang lain senyum.


Beverly Hills 2010


Dan kelmarin saya melintasi KFC. Teringat semula kenangan itu. Melihat dari luar mereka yang di dalam seronok dengan rakan masing-masing. Saya kesunyian tanpa rakan-rakan.

Hajat untuk masuk dibatalkan. Dunia pekerjaan yang membataskan pergerakan bersama dengan rakan. Masa dengan rakan sekerja yang terbatas dek kerana kesibukan masing-masing yang kebanyakannya sudah berumah tangga.

Bukan hidup dalam kenangan. Tapi lebih mensyukuri nikmat belajar. Nikmat berukhwah. Nikmat yang sudah berlalu.


Rebutlah Peluang Berukhwah Selagi Ada!

 

4 comments:

Hilmiah said...

nt kita hang out n mkn kfc ye...

kamilah said...

hehe..beres bos...

syahidah said...

hehe, sebab tulah saya suruh awak tulis blog Milah, kita berukhwah, berkongsi cerita, berkongsi nasihat memalui atas talian, barulah seiring dengan teknologi, huhu

kamilah said...

yup..tima kasih banyk...syida la yg dorong smpi terbitnya blog ni..sekarang da terasa manisnya berblog..hehe