Pages

Oct 19, 2011

'Screenagers'

Assalamualaikum wbt.


Dengar term 'Screenagers' masa kuliyah Maghrib suatu hari.

Ustaz cakap manusia sekarang terutama golongan muda dan kanak-kanak adalah generasi yang lalai dengan benda- benda teknologi yang pada asalnya dicipta untuk kemudahan urusan manusia tapi disalah gunakan.

Kalau dulu,

Anak-anak boleh buat macam-macam benda, paling tidak tolong mak ayah dengan kerja-kerja kat rumah. Tapi sekarang, susah sangat nak keluar dari bilik. Bukan study, tapi menghadap laptop, melayari internet, FB memanjang, layan cerita macam-macam.

Kalau dulu,

Sehari dapat mengaji Quran banyak muka surat, dapat baca buku, kitab tapi sekarang, waktu yang kita guna untuk menghadap PC lebih lama berbanding mengaji. Jauh langit dengan bumi masanya. Langsung tak seimbang. Bayangkan betapa ruginya kita.

Kalau dulu,

Kita berkawan dengan manusia, tapi sekarang kita banyak berkawan dengan PC. Kita kadang-kadang sahaja berbual dengan kawan, jiran(ada yang tak kenal langsung), adik beradik. Hubungan makin renggang. Kalau satu rumah ada lebih dari satu PC, masing-masing menghadap PC. Kalau adik beradik atau ibu bapa panggil nak bercakap pun, bercakap sambil muka mengahadap PC.

Kalau dulu,

Kita bermain ada batasnya. Tapi sekarang, betapa ramai yang main game tanam itu ini kat internet. LEKA.
Solat entah ke mana. Waktu sembahyang tak dijaga. Macam-macam lagi game yang direka oleh orang kafir laknatullah untuk melekakan kita umat Islam. Generasi kita TERTIPU. Tertipu dengan TEKNOLOGI.

Oleh itu,
Mari kita renung diri masing-masing. Kita sekarang berada dalam zaman yang serba moden. Tapi jangan biarkan kemodenan tu membuatkan kita SEDIKIT SEKALI MELUANGKAN MASA UNTUK PEMBERI NIKMAT KEMODENAN.

Gambar hiasan


Setiap yang dilakukan mesti ada batas dan kawalan!

FN :
Screenager : - A teenager who spends the majority of his/her time in front of the computer, usually surfing the net.




















2 comments:

NadiaH ManaF said...

got a new term -----> 'screenagers'....syukran

kamilah said...

'afwan.....=p