Pages

Apr 5, 2012

Baca Dengan Hati

Assalamualaikum wbt.



Saya rasakan yang saya semakin kurang membaca akhir-akhir ini. Kalau dulu masa zaman belajar, mungkin ditambah dengan pengaruh 'rakan sebaya' yang suka membaca, jadilah diri ini pun suka membaca.

Bahan bacaan terutama buku, memang jadi teman baik walaupun hakikatnya, lebih suka baca buku / majalah yang tiada kaitan dengan pelajaran. Atleast, input tu tetap ada.

Tapi sekarang, jumlah bacaan kalau dibuat statistik, macam semakin berkurang. Risau juga bila difikirkan. Memang betul lah orang kata, pilih kawan tu penting. Hatta junjungan besar kita Rasulullah saw juga bersabda jika mahu menilai seseorang, lihatlah dengan siapa dia berkawan.

Jika kita lihat sahabat kita semua membaca, kita juga akan terpengaruh untuk membaca, berkongsi bahan bacaan dan mengisi waktu senggang dengan membaca. Kedai buku juga menjadi tempat wajib dikunjung dengan sahabat-sahabat.

Kini, saya tetap cuba membaca dengan hati, menjiwai setiap patah perkataan yang ditulis oleh penulis yang meluahkan nukilan dan idea mereka. Membaca juga seperti kita mengaji. Mesti ada roh. Roh untuk memahami, roh untuk menilai, roh untuk mengambil iktibar. Bukan bacaan kosong.

Hakikatnya, membaca ni suatu yang sangat-sangat menyeronokkan!!!
Percayalah!

Rasa tenang bila membaca, rasa ada something new.
Rasa makin banyak benda tak tahu & kemudian boleh induce kita nak membaca lagi.

Jom kita 'selak2' buku/majalah/kitab yang ada di sekeliling kita, mungkin ada yang kita masih tak tahu, tapi kita jadi TAHU selepas membaca. Mungkin ada majalah @ buku yang kita beli, tapi kita belum habiskan bacaan.RUGI TU...

Ya, ini Kempen Membaca Daripada Saya....^___^

Kempen Membaca Dengan Hati

4 comments:

NadiaH NaDya said...

membaca dengn hati....bgs
betul la mila...dh jarang membaca sekarng...
majalah solusi pun ada lagi yg belum khatam..beli tapi blum habis baca...lepas tu beli lagi

~An-Nur~ said...

tu lah..syndrome btul la..
beli pastu x abes baca..
nt nex month beli lg...

skang tgh pulun bc mana yg patut..

Joko S. Al-Hanif said...

"Mari membaca ilmu dengan hati..

kemudian mengamalkannya dengan tulus hati..

~An-Nur~ said...

insya Allah...