Pages

Jan 29, 2011

'Anak Angkat'

Assalamualaikum wbt.

Setiap hari persekolahan, perjalanan ke sekolah mengambil masa lebih kurang 45 minit bergantung kepada cuaca. Jika hujan ia menjadi hampir1 jam.

Terasa juga seperti jauh untuk berulang setiap hari ke sekolah tetapi kini hampir sebulan, rasa itu hilang sama sekali. Alhamdulillah.

"Mila, 'anak angkat' ok ke?  Bising tak hari ni?". Tanya rakan-rakan sekerja yang baik-baik belaka.

"Ok je", itulah jawapan 'standard' saya.

 'Anak angkat' ialah gelaran kepada murid kelas yang saya pegang. Semuanya seramai 22 orang.

Dikelilingi murid 'orang asli', saya mula mengenali cara kehidupan mereka, cuba memahami kehendak mereka,cuba berdakwah sekadar kemampuan, meneroka cara pemikiran mereka.

Terdapat 3 orang sahaja dalam kelas saya yang beragama Islam. Saya sedar tugas untuk memantapkan akidah mereka bukan hanya terletak pada bahu ustaz di sekolah itu. Oleh sebab itu,saya cuba memberi yang terbaik mengenalkan mereka kepada Pencipta.

Mulakan dengan perkara kecil seperti melatih mereka memberi salam, memimpin mereka membaca doa setiap kali sebelum saya mulakan pengajaran, mengucap dua kalimah syahadah serta ingatkan mereka untuk solat. Tidak kiralah kita mengajar subjek apa sekalipun ia tetap ilmu milik Allah.

Kadang kita merasa perkara itu remeh dan bukan tanggungjawab kita.
"Ah, aku bukan ustaz pun..."
Tetapi, jika bukan kita sebagai orang Islam, siapa lagi yang akan menyampaikan Islam kepada mereka?.

Wajah 'anak angkat' :-)

Tulis apa tu? 


Datang sekolah selalu ye!


Remmy, kenapa kamu berjalan kat tempat Nabila dan Syikin?


macam-macam ragam dari belakang ke depan....



Narrated 'Abdullah bin 'Amr:
A person asked Allah's Apostle . "What (sort of) deeds in or (what qualities of) Islam are good?" He replied, "To feed (the poor) and greet those whom you know and those whom you don't know."



Cikgu Sayang kamu semua!

6 comments:

n.a.d.i.a.h said...

skarang ank angkat
nti ank sndri plak...hehe
ckgu mithali ni...

amy.. said...

selamat b'juang cikgu..
tbahkan hati mu...

kamilah said...

terima kasih daun keladi suma....hehehe

syahidah said...

ayah syida ada pengalaman mengajar budak-budak macam ni,

waktu hari peperiksaan cikgu kena masuk kampung ambil budak2 bawa ke sekolah, sebab tiada kesedaran ibu bapa tentang tu

kamilah said...

yup... masih ramai yang belum datang ke sekolah

n.a.d.i.a.h said...

mgkin ckgu mila pun kna ikut jejak langkah ayah syida....