Pages

Jan 5, 2011

"Saya islam" atau "Saya Islam"

Assalamualaikum wbt.

Saban kali kita mendengar, "Ada apa dengan nama?" ia tidak menggambarkan sesuatu secara keseluruhannya.
Saya belajar sesuatu yang menarik perhatian saya pada suatu hari sewaktu majlis ilmu.

"Saya lari"         "Saya Lari"

Usai menulis perkataan ini pada papan putih, penyampai a.k.a sahabat saya, beliau bertanya kepada kami apakah perbezaan tentang dua pernyataan tersebut. Pelbagai jawapan diberikan. Tiba-tiba saya ditanya. Sungguh waktu itu saya hanya terfikirkan huruf l pada perkataan Lari itu dan begitu juga jawapan yang saya berikan.Ternyata sahabat saya ini penuh dengan ilmu Pedagogi walaupun beliau bukanlah seorang guru. AHSANTI!!. Dengan tenang beliau menyambung kata-katanya, "Jika 'saya Lari', saya akan tetap Lari walaupun saya duduk. Semua ahli majlis tersenyum tanda faham sambil menganggukkan kepala. Tetapi jika 'saya lari', saya akan dikatakan duduk jika saya duduk. Itulah yang dikatakan kata kerja atau kata nama. Niat saya bukanlah untuk mengajar tatabahasa kepada anda.

Hakikatnya,

Bagaimana pula yang di bawah ini?, Beliau menyambung lagi.


"Saya islam"         "Saya Islam"

Adakah 'saya Islam' terbukti dengan nama sahaja tanpa disertai dengan amal soleh yang menggambarkan nama tersebut?.Tentunya tidak. Seseorang yang mengaku Islam mestilah membuktikan dengan PERBUATAN DAN DISERTAI DENGAN IKHLAS KERANA ALLAH(ingatan buat diri sendiri sebenarnya).

Oleh kerana itu, pilihlah untuk menjadi 'saya islam'. Bukan hanya pada nama tapi disertai dengan perbuatan. Pastinya Allah akan meredhai keislaman kita. InsyaALLAH!

Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah kamu ke dalam Agama Islam (dengan mematuhi) segala hukum-hukumnya; dan janganlah kamu menurut jejak langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan itu musuh bagi kamu yang terang nyata.(Al-Baqarah 2:208)

 'Pegang Islam sungguh-sungguh dalam segenap perbuatan'

 Mulalah berkata pada diri "Saya islam"







 

 
 

4 comments:

syahidah said...

terima kasih atas peringatan ni, saya dah lama tak berusrah ni, dah kurang di beri nasihat nasihat berguna,

~An-Nur~ said...

to syida : sama2..ingatkan diri sendiri sebenarnya...sama la kita..kesunyian..hurmm.

nadiyy said...

2 thumbs up cik mila....make me think...saya islam...:-)

~An-Nur~ said...

thanx cik nadiyy....hehehe