Pages

Jan 21, 2011

Berkenal-kenalan

Assalamualaikum wbt.

Pertama kali menjejakkan kaki di sana, perasaan bercampur baur, tetapi seingat saya rasa berdebar yang paling merajai hati tika itu. Sejak orientasi lagi, mula mengenali teman sebilik seramai 5 orang. Tiga orang dari Semenanjung dan dua lagi dari Sabah dan Sarawak.

Syukur, semuanya ramah-ramah. Orientasi yang tidak sampai seminggu digunakan sebaik mungkin untuk mula berkenal-kenalan. Ye lah, masing-masing tengah terkejut. Ada yang sudah pernah bekerja tetapi tiba-tiba kene orientasi (abes la saya).

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu).(Al-Hujurat 49:13)




Selepas orientasi, kami tinggal menyewa di Beverly Hills dan ditambah seorang lagi ahli rumah menjadi enam orang iaitu Pamela a.k.a Pam (sebenarnya Pam yang ajak kami masuk rumah tu). Rumah yang serba lengkap. Tinggal masuk bawak baju sahaja. Memang sangat berpuas hati.

Bermulalah episod kehidupan bersama kami. Di IPG, kawan-kawan ada gelaran khas pada kami serumah. They called us 'Geng Bas Sekolah' instead of our name. Mungkin sebab masa semester satu kami naik bas sekolah tiap hari. Rindu dengan nama tu.

Sepanjang hampir setahun macam-macam episod suka-duka yang dilalui bersama.

Tidur paling tak teratur semasa praktikum. Asam garam praktikum lebih-lebih lagi malam sebelum kene 'observe'. Tidur di celah-celah 'teaching aid'. Dari hujung sini sampai la hujung sana penuh dengan 'teaching aid' masing-masing. Ada yang bangun terus menulis (mengigau).

Kenangan berpuasa bersama. Pam turut join kami berbuka. Agama bukan penghalang kerana kita sendiri sebagai orang Islam dituntut berbuat baik kepada sesiapa selagi perkara itu tidak bertentangan dengan Islam. Kita dituntut memperkenalkan Islam kepada non-muslim.

Program masak-masak bersama walaupun saya bukan la chef di dalam rumah tu. Kalau sedap sama-sama makan, kalu tak sedap pun sama-sama habiskan...huhu.

************************************

Kini setelah berjauhan, air mata bisa mengalir tika dapat berbual dengan bekas teman serumah.
 Antara ayat-ayat wajib yang keluar :-
-nak balik Beverly!
-rindu nak turun dari rumah sama-sama, nak kalut sama-sama!
-nak rebut cermin pagi-pagi..hurmm..(ada seorang daripada kami yang pantang ada jerawat walaupun 1, mulalah satu rumah jadi risau sama sekali !)


Subhanallah! ukhwah ialah sesuatu yang indah. Tersenyum sendirian bila mengenangkan. Terasa manisnya.

US

Pantai Teluk Likas Mac 2010

p/s : Tiada dalam gambar - Pamela.

Bertemu dan berpisah kerana Allah!


3 comments:

n.a.d.i.a.h said...

daku pula di sabah bah....

kamilah said...

camna ok tak kat sabah?
bes kan?...hehe
rasa oren....

n.a.d.i.a.h said...

huhu...xleh adapt lgi skrg....sedikit tnsion