Pages

Jan 4, 2011

Nikmat

Assalamualaikum wbt.

Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu, apabila dikatakan kepada kamu: "Pergilah beramai-ramai untuk berperang pada jalan Allah", kamu merasa keberatan (dan suka tinggal menikmati kesenangan) di tempat (masing-masing)? Adakah kamu lebih suka dengan kehidupan dunia daripada akhirat? (Kesukaan kamu itu salah) kerana kesenangan hidup di dunia ini hanya sedikit jua berbanding dengan (kesenangan hidup) di akhirat kelak. (At-Taubah 9:38)

Alhamdulillah...
Hari ini saya mendaftarkan diri di salah sebuah sekolah dalam daerah Pekan. Bermulalah kehidupan sebenar sebagai guru.

Bermonolog sendirian sambil menterjemah ke dalam tulisan. Teringatkan kata-kata seorang sahabat yang hanya sempat saya kenali secara dekat selama beberapa minggu terakhir semasa di Sabah.
"Hidup penuh dengan ujian dari Allah sama ada susah atau senang".
Kata-kata itu sungguh berkesan di hati sehingga kini. Sejauh mana saya melihat setiap ujian itu mempunyai hikmah di sebaliknya dan itu yang terbaik disediakan Allah. Itulah pentingya melihat sesuatu dengan mata hati.

Saya sedar, sejauh mana pun saya melangkah di bumi Allah ini semuanya mempunyai hikmah tersendiri supaya tertegaknya kalimah Allah. Perjalanan masih jauh dan tanggungjawab semakin bertambah dengan bertambahnya usia dan pastinya penuh dengan onak dan duri di sepanjang perjalanan itu.

Rabbi Yassir wa la tu'assir Ya kareem







3 comments:

syahidah said...

Tahniah, tahniah, alhamdulillah, betul betul kat bandar pekan ke, huhu...

..hatiepalhijau.. said...

thniah kak mila..;)

~An-Nur~ said...

to syida : tima kaseh.. huhu...sebahagian dr Pekan..


to mas : arigato mas ..=p