Pages

Jun 19, 2012

Pelarian Di Bumi Sendiri

Assalamualaikum wbt.


Lihatlah kawasan Palestin yang berwarna HIJAU semakin mengecil dek kerana tanah air mereka dirampas oleh Israel laknatullah....

Sedangkan di sana terdapat kiblat pertama bagi umat Islam iaitu Masjidil Aqsa. Solat di Masjidil Aqsa mendapat ganjaran 500 kali lebih baik daripada solat di tempat lain.

“Tidak sepatutnya (bersusah payah) keluar belayar (untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali (untuk pergi) ketiga-tiga masjid (yang berikut): Masjidil Haram (di Makkah), dan masjid Rasulullah (di Madinah) dan Masjid al-Aqsa (di Baitulmaqdis).” (Hadis riwayat Bukhari) 


Dan (ingatlah), ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan kamu: "(Bahawa) janganlah kamu menumpahkan darah (berbunuh-bunuhan) sesama sendiri, dan janganlah kamu usir-mengusir sesama sendiri dari kampung masing-masing". Kemudian kamu telah berikrar mematuhi perjanjian setia itu, dan kamu sendiri pula menjadi saksi (yang mengakui kebenarannya).

Kemudian kamu ini (wahai Bani Israil), kamu berbunuh-bunuhan sesama sendiri dan kamu usir satu puak dari kaum kamu keluar dari kampungnya; kamu pula saling bantu-membantu (dengan orang lain) untuk menentang mereka dengan melakukan dosa dan penganiayaan; padahal kalau mereka datang kepada kamu sebagai orang tawanan, kamu tebus mereka; sedang perbuatan mengusir mereka diharamkan juga atas kamu. Sesudah itu maka patutkah kamu hanya percaya kepada sebahagian (dari isi) Kitab Taurat dan mengingkari akan sebahagian yang lain? Maka tiadalah balasan bagi orang yang berbuat demikian itu dari antara kamu, selain dari kehinaan ketika hidup di dunia, dan pada hari kiamat akan ditolak mereka ke dalam azab seksa yang amat berat. Dan (ingatlah), Allah tidak sekali-kali lalai akan apa yang kamu lakukan.
(Al-Baqarah 2:84-85)


 Allahuma suril islam ma wal muslimin fi falestin!!!

2 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Takut juga perkara ni berlaku di negara kita, ramai dari kalangan orang melayu sudah mula menjual tanah mereka seperti ada didakwa orang-orang palestin menjual tanah mereka dengan orang Yahudi.

~kamilah~ said...

benarlah apa yang berlaku sejak zaman para anbia, akan berulang-ulang hingga ke hari kiamat...