Pages

Jun 11, 2012

Too Ambitious

Assalamualaikum wbt.


Permulaan kita mengajar seseorang kepada sesuatu perkara, kita harus bersungguh-sungguh, ikhlas dan bersabar. Itulah resepinya. Terutama saya seorang cikgu.

Kadang-kadang saya rasa seperti selalu menekan murid-murid saya untuk memahami vocab baru. Kasihan saya melihat mereka, bersungguh-sungguh mahu menyebut tiap vocab baru yang diajar sampai memejamkan mata nak menghafal spelling. Good job!

Almaklumlah, sesetengah mereka tidak ke tadika, jadi bahasa Inggeris adalah satu bahasa yang baru bagi mereka. Satu bahasa asing dalam kehidupan mereka.

Kemudian, mereka bermain 'teka-teka' dengan kawan-kawan. Ah, sungguh menyentuh hati. Mungkin mereka yang tidak mengalaminya, tidak dapat menjiwai perilaku mereka.


Lebih sedekad yang lalu, saya juga seperti mereka. Bezanya, saya ketika itu baru mengenal subjek bahasa Arab. Bahasa yang baru bagi saya. Banyaknya kalimah Arab yang mesti dihafal bermula dengan objek2 dalam diri dan sekeliling. Banyaknya masa yang diluangkan dengan buku vocab Arab. Banyaknya main 'teka-teka' dengan kawan-kawan dalam kelas.


Murid saya seolah-olah cermin bagi diri saya suatu ketika dulu. Melihat mereka, seolah-olah melihat diri sendiri.


Kita semuanya bermula dari tidak tahu kepada tahu. Dari kosong kemudian menyusun angka. Dari teori kepada praktikal.

Allah yang meminjamkan ilmuNya kepada kita.

Buat permulaan, saya tidak mahu memaksa mereka berlebihan untuk tahu banyak dalam Bahasa Inggeris.
Cukuplah dengan tahap mereka sekarang.

'Dapat sikit lebih baik daripada tak dapat langsung.'

Kalau mereka boleh tahu 3 perkataan baru sehari, biarlah mereka dengan tahap 3 perkataan baru sehari buat masa ini.

Tak mahu terlalu memaksa ajar 10-20 words sehari dan kesudahannya, sungguh mengecewakan!

***Dengan mood yang masih mood cuti, melangkah ke dalam kelas tadi..rasa happy tak jadi saya nak 'bermalas-malas' hehe...terpandang senyuman kanak-kanak suci tiada dosa. Sejukk hati..:-)

Biarkan murid kita berkembang mengikut tahap masing2 dan yang penting...
Don't be too ambitious!

Nota : Too ambitious dalam hidup penting, tapi bukan cara yang sesuai bagi situasi di atas.







8 comments:

NadiaH NaDya said...

betul....kna ajar dengan sabar....setiap kali mengajar suku kata kat budak2 LINUS, mesti teringt diri sendiri zaman sekolah dulu. betapa susahnya nk ingt vocab english...bahasa yang asing..sama jgak dgn budak2 sy sekarang...BM bahasa yang asing bg dorang...put ourself in their shoes..:)

RULZA said...

To ambitious...

teringat pesan mak..shoot for the moon..if you miss you'll landed among the stars...

:)

teringat dulu2 belajr nak ingat vocab..bila baca catit perkataan dan maksud yang tak tahu dalam buku nota...

pastu mak ajar baca kuat2 dan mak dengar nak betulkan sebutan inggeris..:)

seoga kamilah berjaya mendidik..insyaallah amin,,:)

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Ya, budak-budak pemikirannya belum tercemar dan ingatan mereka kuat, senang nak didik cuma kena sabar dengan kerenah mereka.

Moga berjaya insha Allah..

~kamilah~ said...

Nadiah : ciannn sgt..tp emosi sugguh saat teringat diri sendiri bergelumang dgn 'bahasa asing' dulu...:-)

Rulza : wah.. nampaknya akak dulu too ambitious jugak..:-)..sbb tu dah blaja tinggi kn?..hehe
tahniah !

Abd Razak : pemikiran kanak-kanak belum tercemar...ingatan mmg kuat terutama kalau kita janji apa2 dgn dia..t.ksh..

Akh Joko said...

so, mari didik buah hati atau murid qt dengan cinta dan kasih sayang.. :)

~kamilah~ said...

ya...tepat sekali..

NoorVictory said...

Xsabar nak mengajar! ;)

~kamilah~ said...

selamat menjadi pendidik yg berTAQWA...:-)