Pages

Jun 10, 2012

Cipta Kelainan

Assalamualaikum wbt.


Ramai yang takut untuk menjadi lebih baik, terutama bagi golongan remaja dan yang baru melangkah ke alam kedewasaan. Pelbagai andaian negatif yang difikirkan. Takut kehilangan kawan, takut dipandang serong masyarakat sekeliling, takut tak dapat kerja, takut jadi sangat busy dan macam-macam lagi.

Bagi yang ingin berubah untuk menjadi lebih baik dari segi menutup aurat, selalunya takut kehilangan kawan-kawan 'sepermainan' dulu, takut si dia menjauhkan diri, takut susah untuk bergaul dengan lebih mesra dengan teman-teman, takut tak selesa nanti nak bekerja dan bergerak.

Jika dihitung, tak salah untuk mencipta kelainan. Namun kelainan yang bakal dicipta mestilah berlandaskan syariat. Kita patut berani dan berbangga bila berjaya berubah menjadi lebih baik. Ini bererti kita berjaya memerdekakan diri kita daripada sesuatu yang kita takuti sebelum ini. Kita berjaya melawan hawa nafsu dan pujuk rayu syaitan yang telah banyak mempengaruhi kita supaya mengikut telunjuk mereka dan membelakangkan syariat Allah. Kita berjaya mengeluarkan diri kita daripada kepompong kejahilan yang selama ini kita berumah di dalamnya.

Ramai yang telah disapa hatinya untuk berubah menjadi hamba yang lebih cintakan kebaikan. Hati mereka meronta-ronta untuk kembali kepada FITRAH. Namun, belum cukup pengetahuan dan kekuatan untuk berubah disebabkan kurangnya sokongan daripada suasana sekeliling. Sungguh banyak cabaran yang pasti menanti. Namun percayalah, Allah sentiasa memberi peluang kepada sesiapa sahaja yang mahu kembali kepada fitrah. Pintu keampunannya terbuka luas kepada sesiapa sahaja yang mahu kembali kepadaNya.

Bukan mudah untuk thabat di jalan yang lurus. Someone pernah bercerita kepada saya, di saat permulaan penghijrahannya untuk memakai baju muslimah, dia telah ditertawakan oleh saudara-mara yang bertanya kepadanya adakah dia memakai baju tidur pada ketika itu.



Adakah pelik memakai baju muslimah?Saya bertanya kepadanya, apakah reaksinya ketika itu, dia berkata bahawa dia hanya berdiam diri dan tersenyum. Mungkin mereka belum menerima taufik pada ketika itu dan hanya berdoa supaya mereka akan memahaminya suatu hari nanti. Saya katakan yang saya sangat berbangga dengannya dan berharap dia terus berubah.

Ya, bukan mudah untuk berubah namun tidak mustahil. Tak perlu menunggu tubuh kita dimamah usia. Tak perlu menunggu kesihatan kita merudum barulah hendak berubah. Inilah masanya. Ketika kudrat kita masih kuat, akal kita masih tajam untuk membezakan perkara baik dan buruk. Penglihatan kita masih terang untuk menambah ilmu. Kaki kita masih kuat untuk melangkah.

Akhir-akhir ini, ramai yang telah berubah...tapi sayang belum menepati syariat Allah swt. Contohnya, muslimah memakai tudung. Jika diteliti, mereka sebenarnya bukan memakai tudung untuk menutup aurat tetapi untuk menutup urat semata. Bagaimana Allah swt syariatkan pada kita ya muslimah? Cuba periksa tudung2 kita,

Adakah menutup dada?
Adakah tidak jarang?

Jika bertudung tapi jarang dan tidak menutup dada, ia masih belum menepati syariat. Orang kata, kalau exam belum lulus lagi tu. Sayanggggg sangat, kita buat sesuatu yang sia-sia di sisi Allah malah mendapat dosa. Rujuk Al-Quran Allah swt berfirman,

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(An-Nuur 24:31)


Jika kita faham firman Allah swt di atas, ayuh kita berubah. Cipta kelainan untuk diri kita. Kita melihat orang lain berubah, terasa rugi jika kita tidak mengikutinya. Mengapa hanya mereka? Bila pula giliran kita?

Ketenangan yang hanya kita yang akan merasainya. Tak mahukah kita merasainya di dalam hati?
Di saat hanya kita berkata-kata sendirian dengan Allah, di saat kita mengadu hanya pada Allah, di saat terdetik perasaan kita mahu berubah, tak perlu bertangguh lagi.

Mengapa tak perlu bertangguh?
Kerana kita tak tahu adakah rasa itu akan hadir lagi menyapa kita semasa hayat kita. 

Sanggupkah kita melepaskan saat itu berlalu begitu sahaja?
Sanggupkah kita biarkan mati sebelum mati? Mati sebelum mati yang amat ditakuti iaitu mati hati.

Ayuh, berubah ke arah kebaikan.

Cipta kelainan sebagai tanda cintakan Allah.




Dare to be different!







4 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum...

Kehidupan sebenarnya ialah setelah kematian, maka sebelum kita memasuki ruang itu tunaikanlah tugas kita sebagai hamba selagi masih dianugerahkan usia kehidupan dan ubahkanlah kehidupan yang sia-sia kepada yang baik di sisi Allah s.w.t.

~An-Nur~ said...

ya, tepat sekali....

NadiaH NaDya said...

:)

~An-Nur~ said...

:))