Pages

Dec 24, 2011

Sedekah & Mimpi Abdullah bin Al-Mubarak

Assalamualaikum wbt.



Abdullah bin Al-Mubarak r.a ialah guru kepada Imam Bukhari r.a. Beliau sangat hebat dalam bidang hadith. Ke mana sahaja beliau pergi mengadakan majlis ilmu, sentiasa sahaja dipenuhi oleh ramai pendengar yang hadir sehinggakan pada suatu hari, isteri kepada khalifah ketika itu iaitu khalifah Harun Ar-Rashid r.a yang melihat dari rumahnya orang berbondong-bondong seakan-akan menuju ke suatu tempat.

Lalu, isteri khalifah bertanya kepada suaminya,

"Ke manakah mereka hendak pergi?."

" Ke majlis ilmu Abdullah bin Al-Mubarak." jawab khalifah.

"Jika beginilah ramainya, Abdullah bin Al-Mubarak lah yang sepatutnya menjadi khalifah dan bukan kamu."

Begitulah hebatnya guru kepada Imam Bukhari r.a. ini.

Apakah kaitannya dengan sedekah?


Beliau bercerita......

Bahawa pada suatu tahun,  aku pergi menunaikan haji. Aku bermimpi bahwa nabi Muhammad s.a.w bersabda, "Apabila kembali engkau ke negeri Baghdad, sampaikan salamku kepada Bahram Al Majusi dan katakan bahawasanya Allah s.w.t redha kepadanya."

Abdullah bin Al-Mubarak tertanya-tanya apakah keistimewaan Bahram Al-Majusi sehinggakan Rasulullah s.a.w mengirimkan salam kepadanya.

Selepas pulang ke Baghdad, Abdullah bin Al-Mubarak pergi bertemu Bahram Al-Majusi dan bertanya kepadanya,
"Adakah kebajikan engkau kepada Allah taala?".

"Aku mengahwinkan anakku dengan anakku dan aku membuat walimah."

"Ini haram," kataku.

"Adakah engkau berbuat yang lain?" tanyaku.

"Aku berkahwin dengan anakku dan aku membuat walimah." jawabnya.



"Ini haram". kataku lagi.

"Adakah engkau berbuat yang lain?" Aku bertanya sekali lagi.


"Seorang perempuan muslim (muslimah iaitu jirannya) datang ke rumahku dan dia menyalakan pelita dengan menggunakan pelitaku."


"Namun apabila sampai di pintu, pelitanya terpadam lalu dia datang semula untuk menyalakan pelitanya. Begitulah hingga kali ketiga."


"Pada kali keempat, aku telah mengikutnya hingga sampai ke tempatnya. Aku mengintai-ngintai ke dalam rumah muslimah itu dan telah melihat anak-anaknya sedang kelaparan."

Perempuan itu berkata, " Aku malu kepada Allah swt kerana meminta-minta kepada makhluk."


"Aku pun balik ke rumah dan mengambil makanan dan membawa kepada mereka."

Kata Abdullah bin Al-Mubarak, "Suka olehmu bahawa Nabi saw telah mengirim salam kepadamu dan sabdanya bahawa Allah swt telah telah redha kepadamu".

Bahram Al-Majusi pun memeluk agama Islam.

Begitulah berkat memuliakan jiran dengan bersedekah!

1 comments:

Anonymous said...

Apa takhrij riwat ini? Sejauh mana benarnya kisah ini?